Навіть і не віриться, що з моменту релізу настільних процесорів Haswell та платформи LGA 1150 минуло вже 10 років. Немов це було в минулому житті.

У цьому матеріалі ми перевіримо, на що здатний номінально слабкий, позбавлений багатопотоковості 4-ядерний процесор Core i5-4670K в іграх та програмах 2024 року, порівняємо його з кількома процесорами з тієї самої цінової категорії (і не тільки), а також проведемо експерименти з розгоном цього CPU.

ПроцесорЦіна
Ryzen 5 3600$75-85
Ryzen 5 1600X$35-45*
Ryzen 7 1800X$60-75*
Core i5-4670K$12-16*
Core i3-10100F$55-60
Core i5-10400F$95-100
Core i3-12100F$95-105
Core i5-12400F$145-155
Core i7-11700K$250-300
Xeon E5-1620$4-5*
Xeon E5-2690$5-7*
Xeon E5-2630 v3$2-5*
Xeon E5-2670 v3$9-12*
Xeon E5-2640 v4$6-8*

*За відсутності в магазинах нового зразка, за основу брали ціни із вторинного ринку.

Процесор

Маркування тестового зразка SR14A. Перед нами релізна версія CPU для настільного сегмента в BOX виконанні. Втім, нам він дістався без коробки, або боксового кулера. Це цілком нормально для процесора, якому стукнуло 10 років.

В основі процесора Core i5-4670K лежить 4-ядерний, 22-нм кристал ревізії C0, заснований на архітектурі Intel Haswell. Процесор не підтримує технологію Hyper-Threading, зате має розблокований на підвищення множник, а значить – можливість розгону. Але про це ми поговоримо трохи пізніше.

Крім чотирьох ядер, в арсеналі i5-4670K перебуває 256 KB кеш-пам’яті другого рівня на ядро, і загальний, крихітний за сучасними мірками кеш третього рівня, розміром всього в 6 MB. Даний CPU розрахований на встановлення в материнські плати з роз’ємом LGA 1150, його номінальна частота дорівнює 3400 МГц, однак за допомогою технології Turbo Boost вона може зростати до 3800 МГц для одного ядра, і до 3600 МГц для всіх 4 ядер.

Так само хотілося б відзначити, що Core i5-4670K має практично весь набір актуальних процесорних інструкцій, включно з AVX2 і FMA3.

Швидкість вбудованого в процесор контролера пам’яті (КП) і кешу L3 у 4670K, так само як і в усієї серії чипів покоління Haswell, не прив’язана до частоти ядер і використовує свій власний дільник. Однак у випадку нашого 4-ядерника множники КП і ядер часто збігаються.

Щодо підтримуваної частоти оперативної пам’яті, то офіційно максимальна швидкість ОЗП, з якою 4670K в змозі функціонувати, обмежена двоканальною DDR3-1600 MHz. Проте, це досить легко виправити за допомогою розгону. Але знову ж таки – про це трохи пізніше.

Рівень TDP даного чіпа встановлений на позначці 85 ват. І якщо в минулому матеріалі, присвяченому Xeon E5-1620, ми нарікали на Intel через те, що компанія істотно завищила потенційний TDP тестованого CPU, то тут вони потрапили якраз у точку. Судячи з наших вимірів, у важких обчисленнях із застосуванням AVX інструкцій, Core i5-4670K без проблем добирається до позначки в 85 ват. В іграх ситуація набагато краща: близько 45-70 ват.

Але не все так райдужно, як здається на перший погляд. Тут ситуація нагадує актуальні чіпи AMD Ryzen з їхніми крихітними кристалами, відвести тепло від яких – завдання не з простих.

Під теплорозподільною кришкою i5-4670K знаходиться довгий, але при цьому вузький кристал, який навіть в ідеальних умовах досить непросто охолодити. Крім цього, тут ще й замішана відома своєю “високою якістю” термопаста Intel, яка висохла напевно років 5 тому, і тепер лише шкодить відведенню тепла від кристала кришкою.

Усі ці нюанси складають досить неприємну картину: без втручання в конструкцію процесора підібрати хороше охолодження для Core i5-4670K у реаліях 2024 року вкрай складно, або взагалі – неможливо.

І це далеко не перебільшення. На базових частотах наш екземпляр легко прогрівався до 88 градусів (при кімнатній температурі 19) у бенчмарку Cinebnech R24, а це далеко не найвище навантаження на ядра. Запуск LinX призводив до моментального троттлінгу, і як наслідок – відчутного зниження продуктивності. А тепер уявіть що буде влітку.

Частково, вирішенням цієї проблеми є скальпування процесора (зняття теплорозподільної кришки, з подальшою заміною висохлого термоінтерфейсу на свіжий). Але у випадку настільки старих CPU – кінцевий результат не завжди збігається з бажаним. У наступному розділі ви зрозумієте про що ми говоримо.

Розгін процесора

З самого релізу в 2013 році, десктопні Haswell були не найкращим вибором для експериментів з оверклокінгом, але конкретний екземпляр нас безумовно зміг здивувати.

Для початку варто ще раз згадати, що без втручання в конструкцію процесора зрушити з базових частот у нашому випадку не вийшло. Чіп моментально починав троттлити і виною цьому – термопаста, що перетворилася на пил. У такому разі нічого не залишається робити, крім як здійснити так зване скальпування процесора. Процес цей доволі небезпечний, і якщо ви не впевнені у своїх силах – краще звернутися до відповідного фахівця, або взагалі забути про цю операцію, оскільки вона може вивести ваш CPU з ладу.

Як би там не було, вибору у нас особливо і не залишалося, довелося скальпувати. І тут виявилася наступна неприємна деталь: крім термоінтерфейсу, що очевидно висох, на нас, до всього іншого, чекала деформована кришка. Причому деформація була всередині (тобто на місці зіткнення з кристалом), а не зовні. Але і це ще не все! Як на зло, ще й сам кристал мав опуклу форму по центру. І тут, як би… що?… Невже так склалися зірки і нам настільки критично не пощастило? Насправді це не зовсім так. Якщо звернутися до Google із подібним запитанням, стає цілком очевидно, що наш випадок не поодинокий. Щось не склалося в Intel із виробництвом настільних CPU Haswell.

Що ж, кристал ми виправити не в змозі, а ось замінити кришку чіпа – справа відносно не складна. Ось тільки крім Core i5-4670K, чіпів Haswell для роз’єму LGA 1150 у нас в наявності просто немає. Хоч кришки CPU Intel для масових платформ візуально і схожі, сумісністю вони похвалитися не можуть. Усе через висоту кристала.

Довелося методом логічного перебору (кристал 22-нанометровий, отже, ймовірність сумісності з чіпами Ivy Bridge, побудованими на тому самому техпроцесі, має бути високою) шукати максимально відповідну кришку. Виявилося, що подібним теплорозподільником володіє Core i3-3220, який ми тестували кілька років тому. Після нескладних доробок результат нас загалом влаштував. Кращого контакту з наявним у Core i5-4670K опуклим кристалом отримати буде вкрай складно (у всякому разі в наших умовах).

Виходячи з вищеописаного, а також судячи з наведених фото, найімовірніше, дехто з наших читачів уже здогадався, що чекати рекордів розгону від подібного процесора зовсім не варто. І ви абсолютно праві. Після довгих років роботи з поганим контактом кристала і кришки, а також з висохлою термопастою, будь-який процесор спіткає деградація частотного потенціалу. Наш екземпляр – не виняток.

Для початку, як втім і завжди, ми зафіксували напругу на рівні номінальних 1.1 вольта, після чого спробували пройти тест на стабільність за частоти 3800 МГц для всіх ядер, але Core i5-4670K із цим не впорався. Тільки при підвищенні напруги до 1.175v процесор зміг завершити 60-хвилинний стрес-тест LinX з AVX.

З огляду на специфіку чіпа, мучити вас довгими розповідями як ми прийшли до фінального результату не має особливого сенсу. Підсумком розгону нашого зразка Core i5-4670K стала частота в 4500 МГц для ядер, 4100 МГц для контролера пам’яті / L3 кешу і 2133 МГц для DDR3:

І навіть для такої скромної частоти нашому екземпляру знадобилося істотне завищення (так, не підвищення, а саме завищення) живлячих напруг: страшні 1.4 вольта на ядрах, 1.32v на кеші і 1.9v на вхідній напрузі CPU (у жодному разі не плутати з vCore! VCCIN/VRIN, це фішка виключно чипів Haswell – вбудований регулятор напруг або iVR).

У жодному разі не намагайтеся встановлювати аналогічні напруги на своїй системі! Це може призвести до безповоротного виходу вашого CPU з ладу!

Про всяк випадок зазначимо, що ми провели величезну кількість експериментів, включно із задиранням VCCIN/VRIN до 2.2 вольт, а також навпаки – заниженням до 1.5-1.6v. Крім цього, ми істотно послаблювали всі інші частоти/напруги/множники, щоб вони не заважали розгону ядер. Але спроби були марними – будь-які маніпуляції не дозволяли відсунути раніше озвучену частотну межу.

Так само варто уточнити, що при такій напрузі ні про який стрес-тест LinX AVX і мови не йде. Чіп моментально розігрівався до 100 градусів, після чого система відключала живлення. Проте, AIDA64 з активним AVX Core i5-4670K проходив без проблем, як і всі інші тести, на кшталт Cinebench R24 або Blender. Прогрівався він при цьому до 96 градусів, однак на троттлінг навіть натяку не було. Добре, що максимальна температура у цього CPU встановлена на позначці 100.

Що вже й казати: 4500 МГц не особливо вражають. Але такі реалії для 10-річного процесора з термопастою під кришкою.

Тестовий стенд, ПЗ і налаштування CPU

Resizable BAR був активований на платформах, які мають підтримку оного в BIOS.

Тестовий стенд

  • Процесори Intel: Core i5-4670K, Core i3-10100F, Core i5-10400F, Core i7-11700K, Core i3-12100F, Core i5-12400F, Xeon E5-1620, Xeon E5-2690, Xeon E5-2630 v3, Xeon E5-2670 v3, Xeon E5-2640 v4;
  • Процесори AMD: Ryzen 5 1600X, Ryzen 7 1800X, Ryzen 5 3600;
  • Охолодження процесорів: Cooler Master Hyper 212 Black Edition (RR-212S-20PK-R1);
  • Оперативна пам’ять для LGA 1150: 2 планки по 8 GB HyperX Genesis Na’Vi Edition (KHX16C9C2K2/8) загальним об’ємом 16 GB;
  • Оперативна пам’ять для LGA 1200, LGA 1700 і AM4: 2 планки по 8 GB Corsair Vengeance RGB PRO (CMW16GX4M2C3600C18), загальним об’ємом 16 GB (чипи Micron E-Die);
  • Оперативна пам’ять для LGA 2011: 4 планки по 8 GB Micron MT18KSF1G72PZ-1G6E1HI загальним об’ємом 32 GB (чіпи Micron D9PQL);
  • Оперативна пам’ять для LGA 2011 v3: 4 планки по 4 GB G.SKILL DDR4 F4-2400C15S-4GNT, загальним об’ємом 16 GB (чіпи Hynix MFR);
  • Материнська плата LGA 1150: ASRock Z87 Pro4;
  • Материнська плата LGA 1200: GIGABYTE Z490 AORUS ELITE AC для Core i7-11700K, ASUS PRIME B560M-A для Core i3-10100F і Core i5-10400F;
  • Материнська плата LGA 1700: MSI PRO Z690-A DDR4 (MS-7D25);
  • Материнська плата LGA 2011: DELL T3610 (09M8Y8);
  • Материнська плата LGA 2011 v3: Kllisre X99-D8 (AD12) з модифікованим BIOS (Unlock Turbo Boost, Undervolt, а також розблоковано можливість керування таймінгами);
  • Материнська плата AM4: ASUS TUF GAMING B450M-PRO II;
  • Відеокарта: PALIT GAMEROCK GeForce RTX 3090 24 GB (~1900/19000 MHz, Power Limit 113%);
  • Твердотільні накопичувачі: 2 x KINGSTON SUV400S37120G 120,0 GB (AMD/Intel Windows 11), SAMSUNG 870 EVO 1 TB (Ігри/Додатки);
  • Блок живлення: Chieftec GPS-1250C.

Програмне забезпечення

  • Операційна система: Windows 11 Pro x64 з останніми оновленнями на лютий 2024 року. Ізоляцію ядра/цілісність пам’яті вимкнено;
  • Драйвера відеокарти: NVIDIA GeForce 551.23 WHQL;
  • ПЗ для виміру FPS: MSI Afterburner 4.6.5;
  • Ігри: тестування проводилося на актуальних версіях ігор станом на лютий 2024 року;
  • Налаштування ігор: тестування проводилося на максимально можливих налаштуваннях графіки в роздільній здатності 1080p.

Налаштування тестуємих процесорів

  • Процесори Intel:
    • Core i5-4670K@3400-3800MHz, Dual Channel DDR3@1600MHz (motherboard auto: 9-9-9-27);
    • Core i5-4670K@4500MHz, UnCore@4100 MHz, Dual Channel DDR3@2133MHz (11-12-12-28), vCore voltage – 1.4v, VCCIN/VRIN voltage – 1.9v, CPU Cache – 1.32v, SA voltage – 1.25v, DDR3 voltage – 1.69v;
    • Core i3-10100F@3600-4300 MHz, Dual Channel DDR4@2667 MHz (motherboard auto: 16-18-18-36);
    • Core i3-10100F@3600-4300 MHz, Dual Channel DDR4@4000 MHz (16-21-21-42), IO voltage – 1,2v, SA voltage – 1.2v, DDR4 voltage — 1.420v;
    • Core i5-10400F@2900-4300 MHz, Dual Channel DDR4@2667 MHz (motherboard auto: 16-18-18-36);
    • Core i5-10400F@2900-4300 MHz, Dual Channel DDR4@4000 MHz (16-21-21-42), IO voltage – 1,2v, SA voltage – 1.2v, DDR4 voltage — 1.420v;
    • Core i7-11700K@3600-5000 MHz, Dual Channel DDR4@3200 MHz (motherboard auto: 16-18-18-36);
    • Core i7-11700K@4800 MHz, UnCore@4400 MHz, Dual Channel DDR4@3600 MHz (16-19-19-38) GEAR 1, vCore voltage – 1.33v, mem-IO voltage – 1.2v, SA voltage – 1.23v, DDR4 voltage – 1.36v;
    • Core i3-12100F@3300-4300 MHz, Dual Channel DDR4@3200 MHz (motherboard auto: 18-19-19-39) GEAR 1;
    • Core i3-12100F@3300-4300 MHz, Dual Channel DDR4@3600 MHz (16-19-19-38) GEAR 1;
    • Core i5-12400F@2500-4400 MHz, Dual Channel DDR4@3200 MHz (motherboard auto:18-19-19-39) GEAR 1;
    • Core i5-12400F@2500-4400 MHz, Dual Channel DDR4@3600 MHz (16-19-19-38) GEAR 1;
    • Xeon E5-1620@3600-3800 MHz, Quad-Channel DDR3@1600 MHz (motherboard auto: 11-11-11-28);
    • Xeon E5-2690@2900-3800 MHz, Quad-Channel DDR3@1600 MHz (motherboard auto: 11-11-11-28);
    • Xeon E5-2630 v3@3200 MHz (Unlock Turbo Boost на графіках UTB), vCore -60mv, UnCore -50mv, SA -50mv, Quad-Channel DDR4@1866 MHz (10-10-10-24);
    • Xeon E5-2670 v3@3100 MHz (Unlock Turbo Boost на графіках UTB), vCore -50mv, UnCore -50mv, SA -50mv, Quad-Channel DDR4@2133 MHz (12-12-12-35).
    • Xeon E5-2640 v4@2400-3400 MHz, Quad-Channel DDR4@2133 MHz (12-12-12-28).
  • Процесори AMD:
    • Ryzen 5 1600X@3600-4000 MHz, Dual Chanel DDR4@2667 MHz (motherboard auto: 18-18-18-44);
    • Ryzen 5 1600X@4000 MHz, Dual Chanel DDR4@3600 MHz (16-19-16-38), vCore voltage – 1.42v, SOC voltage — 1.075v, cLDO VDDP voltage – 0.975v, DDR4 voltage — 1.350v;
    • Ryzen 7 1800X@3600-4000 MHz, Dual Chanel DDR4@2667 MHz (motherboard auto: 18-18-18-44);
    • Ryzen 7 1800X@3900 MHz, Dual Chanel DDR4@3600 MHz (16-19-16-38), vCore voltage – 1.4v, SOC voltage — 1.1v, cLDO VDDP voltage – 1.025v, DDR4 voltage — 1.350v;
    • Ryzen 5 3600@3600-4200 MHz, Dual Chanel DDR4@3200 MHz (motherboard auto: 22-22-22-53) Infinity Fabric@1600 MHz (1:1);
    • Ryzen 5 3600@4325 MHz, Dual Chanel DDR4@3733 MHz (16-19-16-38) Infinity Fabric@ 1866 MHz (1:1), vCore voltage – 1.39v, SOC voltage — 1.125v, cLDO VDDP voltage – 1.075v, VDDG CCD voltage – 1.025v, VDDG IOD voltage – 1.025v, DDR4 voltage — 1.380v;

Практично про всіх піддослідних детальніше ви зможете дізнатися з наших повноцінних матеріалів, або зазирнувши в розділ блоги, куди потрапляють невеликі замітки.

Окремо нагадаємо методику тестування процесорів: кожен бенчмарк/додаток/гру проганяли по п’ять разів, далі ми обчислювали середній показник серед п’яти прогонів, і він записувався в підсумкові результати. Всі ігри та програми були встановлені саме на SSD.

Результати тестування

Архівація даних

7-Zip

Популярний безкоштовний файловий архіватор 7-Zip підтримує кілька алгоритмів стиснення і безліч форматів даних, включно з власним форматом 7z c високоефективним алгоритмом стиснення LZMA. Цей архіватор здатний задіяти величезну кількість потоків процесора, а також непогано відгукується на підвищення частоти оперативної пам’яті.

File compressing

File decompressing

3D-рендеринг

Blender

Blender – це універсальний безкоштовний пакет програм для створення 3D-зображень з відкритим вихідним кодом. Він підтримує весь цикл 3D-моделювання – починаючи від риггінгу, анімації, симуляції, рендерінгу, композитингу та моушн-трекінгу, і закінчуючи відеомонтажем і створенням ігор.

Ми проводимо тест на швидкість CPU-рендерингу за допомогою вбудованого в Blender рушія Cycles і сцени BMW.

Corona 10 Benchmark

Corona 10 Benchmark заснований на популярному серед професіоналів рендер-движку Corona 10. Цей рушій доступний для візуалізації сцен у 3ds Max і Cinema 4D. Бенчмарк оцінює швидкість рендеру на центральних процесорах із застосуванням власних технологій.

Cinebench R23

З недавнього часу застаріла, але все ще актуальна версія бенчмарка вельми популярного редактора для комп’ютерної 3D-анімації, моделювання, симуляції та рендерингу Cinema 4D.

Singlecore score

Multicore score

Cinebench R24

Новітня версія бенчмарка вельми популярного редактора для комп’ютерної 3D-анімації, моделювання, симуляції та рендерингу Cinema 4D. Починаючи з цього релізу, для запуску основного CPU тесту необхідна підтримка процесором набору інструкцій AVX2.

Singlecore score

Multicore score

V-Ray 6 Benchmark

Актуальна версія бенчмарка рендер-рушія V-Ray. Різноманітні версії цього продукту доступні для безлічі рішень, зокрема 3DS Max, Maya, Cinema 4D, Blender і Unreal Engine.

xNormal – запікання текстурних карт

Зовнішні програми для запікання текстур вже на так популярні, проте xNormal все ще користуються десятки тисяч розробників ігор. І все завдяки вельми зручному інтерфейсу та безлічі корисних функцій.

Normal Map render

Ambient Occlusion Map render

Загальна продуктивність

CPU-z Benchmark

Бенчмарк інформаційної утиліти CPU-z мало що може розповісти про реальну продуктивність центрального процесора, і на даний момент, скоріше є необов’язковим. Однак, за давньою традицією ми проводимо тести і в цій дисципліні.

Singlecore score

Multicore score

Geekbench 6

Даний бенчмарк вимірює одноядерну і багатоядерну продуктивність процесора в безлічі типів завдань – від перевірки електронної пошти до фотографування і відтворення музики або всього цього одночасно. Крім цього, Geekbench 6 вимірює продуктивність у нових сферах застосування CPU, таких як доповнена реальність і машинне навчання.

Singlecore score

Multicore score

Кодування відео

HandBrake

HandBrake – це безкоштовна програма з відкритим вихідним кодом для конвертації відео практично з будь-якого формату в низку сучасних, широко підтримуваних кодеків, як-от AV1, H265, H264 і безліч інших.

Кодек – AV1

Кодек – H265

Интернет-серфинг

JetStream 2.1

JetStream 2.1 – це набір еталонних тестів на JavaScript і WebAssembly, орієнтований на найсучасніші браузери і веб-додатки. Згідно з нашими спостереженнями, більшість підтестів усередині бенчмарка здатні задіяти до 4 потоків, що вельми типово для веб-серфінгу.

Speedometer 2.1

Speedometer тестує відгук веб-додатків у браузері. Бенчмарк імітує дії користувача з додавання, завершення та видалення пунктів у списку справ за допомогою кількох прикладів TodoMVC. Деякі викликають DOM API безпосередньо з ECMAScript 5 (ES5), ECMASCript 2015 (ES6), ES6, транспілірованого в ES5, і Elm, транспілірованого в ES5. Інші використовують один з одинадцяти популярних JavaScript-фреймворків: React, React with Redux, Ember.js, Backbone.js, AngularJS, (новий) Angular, Vue.js, jQuery, Preact, Inferno і Flight.

Kraken 1.1

Kraken – це бенчмарк продуктивності JavaScript, створений Mozilla, який вимірює швидкість виконання декількох різних тестових прикладів, узятих з реальних додатків і бібліотек. Підтести охоплюють обробку звуку за допомогою бібліотеки DSP.js, операції з фільтрації зображень, парсинг JSON, а також криптографічні операції.

На наш подив, у софті 4-ядерний Haswell далеко не такий поганий, як ми припускали. На базових частотах Core i5-4670K легко дає бій 8-потоковому E5-1620, а іноді навіть обганяє його. Після розгону наш піддослідний демонструє впевнений відрив від 4-ядерного Sandy Bridge, а місцями навіть наздоганяє 8-ядерний, 16-потоковий E5-2690! Ось вам і AVX2/FMA3 інструкції. А пам’ятається, у момент релізу 22-нм чіпів стверджували, що оспівані в легендах Core i5-2500K та 2600K немає сенсу міняти на новинки, які щойно вийшли. Час усе розставив на свої місця.

Крім цього хотілося б відзначити, що Core i5-4670K вкрай непогано справляється з повсякденними завданнями на кшталт перегляду відео, редагування фото і веб-серфінгу. Ба більше, під час дослідження безмежного простору всесвітньої павутини 4-ядерний Haswell виступає на рівні Core i3-10100F, а це вельми і вельми гідно.

Ігри, синтетика

3DMark Time Spy

Time Spy – це DirectX 12-бенчмарк для ігрових ПК під управлінням Windows 10/11. Завдяки створеному з нуля рушію, Time Spy підтримує всі нові функції API DirectX 12: асинхронні обчислення, AMD Crossfire і NVIDIA SLI, а також багатопоточність.

Ігри

Assassin’s Creed Valhalla

Актуальна велика частина франшизи Assassins Creed. Гра побудована на рушії Ubisoft Anvil, і здатна повноцінно задіяти до 12 обчислювальних потоків. Частково 16-24 потоки.

Baldur’s Gate 3

Одна з найкращих покрокових рольових ігор сучасності, і найкраща гра минулого року. Baldur’s Gate 3 базується на рушії Divinity 4.0 Engine, який може утилізувати до 16 потоків, однак найкраще рушій працює з 12-потоковими “камінцями”. Окрім цього, варто зазначити, що проєкт має вкрай високу деталізацію, через що часто звертається до оперативної пам’яті. Як наслідок – Baldur’s Gate 3 “полюбляє” ємний кеш третього рівня та високочастотну ОЗП.

Наша тестова сцена розташована в місті Врата Балдура, це третій акт гри.

Cyberpunk 2077

Останнє на цей момент творіння студії CD Projekt RED засноване на рушії REDengine 4 і здатне задіяти понад 16 потоків центрального процесора. Так само, гра вкрай позитивно реагує на збільшення частоти оперативної пам’яті та зниження її затримок.

Ray Tracing – ON, Path Tracing – ON

Ray Tracing – OFF, Path Tracing – OFF

Far Cry 6

Цей проєкт побудовано на рушії Dunia Engine v2. Усе своє вельми тривале життя, ще з другого Far Cry, цей рушій славився своєю слабкою оптимізацією під багатопотокові CPU. За нашими спостереженнями, гра здатна більш-менш адекватно працювати з вісьмома потоками. Деякі чіпи, що несуть на своєму борту понад 10 ядер і при цьому мають технологію SMT/HT (одночасне опрацювання двох, або більше потоків на одному ядрі), можуть навпаки – втрачати в продуктивності в цій грі. Втім, це стосується далеко не всіх наявних CPU.

Ray Tracing – ON

Ray Tracing – OFF

Marvel’s Spider-Man Miles Morales

Колишній ексклюзив консолі PlayStation Marvel’s Spider-Man Miles Morales, являє собою відносно легкотравний ПК-порт. Загалом, рушій власної розробки Insomniac Games в змозі використовувати багатоядерні CPU за призначенням, однак водночас стабільність роботи ігор на його основі сильно страждає і залишає бажати кращого.

Ray Tracing – ON

Ray Tracing – OFF

Starfield

Starfield – це нова резонансна гра від вельмишановного гуру Тодда Говарда. Проєкт заснований на доопрацьованій версії рушія Creation Engine 2, що використовувався ще в Fallout 4. Втім, тут ключове слово “доопрацьованому”. Студія Bethesda не збрехала у своїх заявах. Безумовно, актуальну версію Creation Engine можна сварити за багато за що (огидну роботу з накопичувачами, погану оптимізацію для актуальних відеокарт тощо), однак розробники вельми серйозно оптимізували свій код під багатоточкові процесори.

Наша тестова сцена розташована в центрі міста Нова Атлантида, або New Atlantis – як вам завгодно. Для виміру FPS використовується відрізок від посадкового майданчика до центральної площі.

The Witcher 3 Next-Gen Update 4.04

Оновлена версія The Witcher 3 перейшла на поліпшену версію рушія REDengine 3 з підтримкою Ray Tracing, однак проєкт не був готовий до таких складних змін і в підсумку гра стала набагато вимогливішою, ніж той же Cyberpunk 2077.

Next-Gen Update вкрай процесоро-залежний, при цьому адекватно утилізувати потужні CPU з вісьмома і більше ядрами він не здатний. Максимально ефективно The Witcher 3 працює на 6-ядерних, 12-потокових чіпах. Крім цього, REDengine 3 досить непогано відгукується на високочастотну ОЗП.

Ray Tracing – ON

Ray Tracing – OFF

Watch Dogs Legion

Третя частина франшизи Watch Dogs найімовірніше заснована на поліпшеному рушію Disrupt 2. З самого релізу першої частини, проєкти цієї серії ігор досить непогано працювали з багатоядерними CPU. Legion – не виняток. Гра без особливих проблем здатна утилізувати понад 20 потоків, а також позитивно реагує на високочастотну пам’ять.

Ray Tracing – ON

Ray Tracing – OFF

RPCS3, Red Dead Redemption

RPCS3 – найпопулярніший емулятор консолі PlayStation 3. ПЗ чудово розпаралелює компіляцію шейдерів на величезну кількість потоків, однак коли справа доходить до самої емуляції ігор, то якість розподілу навантаження істотно падає. Безумовно, все залежить від конкретної гри, однак за нашими спостереженнями найкраще себе показують актуальні CPU з 6-8 ядрами і високою частотою.

Крім цього, відчутну надбавку продуктивності можна отримати від таких наборів інструкцій як AVX-512 і TSX. Втім, у випадку останньої, іноді спостерігається нестабільна робота деяких проектів.

Налаштування емулятора для Red Dead Redemption: SPU block size – Mega, ZCULL accuracy – Relaxed, Write color buffers – On, Sleep timers accuracy – As Host, RSX FIFO accuracy – Atomic, роздільна здатність 1080p.

В іграх у Core i5-4670K так само все досить непогано. За винятком емулятора RPCS3 і The Witcher 3 Next-Gen Update з активним RT, де результати 4-ядерника жалюгідні, інші проєкти працюють на i5-4670K напрочуд стерпно. Однак не можна не відзначити вкрай низький мінімально зафіксований FPS у більшості ігор. Все ж, чотирьох ядер без Hyper-Threading зараз критично мало. А це означає, що який-небудь умовний Discord або YouTube, запущений на тлі, може призвести до катастрофічних падінь FPS, аж до повністю неіграбельного геймплея.

Підсумок

Процесор Core i5-4670K зміг як серйозно засмутити (сумнівна якість виконання самого CPU, і як факт – жахливий розгінний потенціал), так і порадувати (гідні результати як в іграх, так і в програмах, особливо для своїх скромних характеристик).

Плюс до всього, існує можливість апгрейда Core i5-4670K на умовний Core i7-4770K. І напевно, в паралельному світі ця задумка і мала б місце бути, але на жаль ми живемо в іншій реальності. Таким ось нехитрим чином ми плавно перейшли до питання доцільності існування платформи LGA 1150 в реаліях 2024 року.

На наш погляд, вищезазначений сокет повністю мертвий, і провина за це лежить далеко не на компанії Intel. З якоїсь причини, більш-менш адекватні й актуальні CPU для цієї платформи (Core i7-4770/4790K) коштують нечуваних грошей. На місцевих барахолках 4770K оцінюється в $50-70, а 4790K і того більше – в $60-80! Ви тільки уявіть це: процесор 10-річної давності, що має всього 4 ядра, 8 потоків, коштує як відносно сучасні чіпи Core i3-10100F, або Ryzen 5 3600, які будуть набагато кращими, а головне економічнішими, ніж застарілі рішення на архітектурі Haswell.

Обов’язково знайдуться й ті, хто закидатимуть нам тези на кшталт “одноразова зміна всієї платформи не вигідна”, або “доведеться істотно доплачувати”. Невже? Добротні материнські плати на Z87 чіпсеті все ще коштують хороших грошей, а значить її продаж у комплекті з процесором і пам’яттю може покрити більше половини бюджету нового комплекту. Безумовно, залежно від того, за скільки ви зуміє продати ваш комплект, відсотків 30-40 від ціни нових залізяк доведеться доплатити, але, судячи з наших тестів, воно дійсно того варте.

Leave a Reply

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *