У далекому (тепер вже) 2021 році на зміну довгограючій архітектурі Intel Skylake прийшла довгоочікувана багатьма ентузіастами Rocket Lake. Процесори побудовані на її основі в якомусь віці не вимагали новий сокет, і встановлювалися в уже наявні на той момент материнські плати з роз’ємом LGA 1200. Причому, навіть чіпсет Z490, що втратив актуальність на момент релізу Core 11-покоління, був повністю сумісний з новими CPU.

Чіпи Rocket Lake принесли з собою підтримку високочастотної DDR4-3200 прямо з коробки, дільники контролера пам’яті для спрощення роботи і розгону ОЗП, підтримку PCI-e 4.0, а також набір інструкцій AVX-512.

У цьому матеріалі ми з’ясуємо, на що здатний топовий процесор 11-покоління Core i7-11700K у реаліях 2024 року, а також проведемо порівняння з відносно свіжими чіпами Core i5-10400F, Core i5-12400F, Ryzen 5 3600 і ультрабюджетним Xeon E5-2670 v3.

ПроцесорЦіна
Ryzen 5 360075-85$
Ryzen 5 1600X35-45$*
Ryzen 7 1800X60-75$*
Core i3-10100F55-60$
Core i5-10400F95-100$
Core i3-12100F95-105$
Core i5-12400F145-155$
Core i7-11700K250-300$
Xeon E5-2630 v35-7$*
Xeon E5-2670 v39-12$*
*За відсутності в магазинах нового зразка, за основу було взято ціни із вторинного ринку.

На перший погляд, очевидного конкурента серед наших піддослідних процесорів для потенційно потужного Core i7-11700K немає. Однак, це лише на перший погляд, але про все по-порядку.

Процесор

Маркування тестового зразка SRKNL. Перед нами релізна версія CPU у боксовому виконанні. Втім, з приводу “боксового виконання” можна і посперечатися. Кулер у комплекті з процесором не постачається. Такі реалії останніх кількох поколінь топових чіпів від Intel.

В основі процесора Intel Core i7-11700K лежить 8-ядерний, 14-нм кристал ревізії B0, заснований на архітектурі Intel Rocket Lake. 11-покоління – це перші CPU від Intel за тривалий час (близько 6 років), які взяли на озброєння відносно нову мікроархітектуру, що більше не є черговою ітерацією старенької Skylake.

Чіп має у своєму розташуванні 512 KB кеш-пам’яті другого рівня на ядро і загальний, відносно великий кеш третього рівня в розмірі 16 MB. Даний CPU розрахований на встановлення в материнські плати з роз’ємом LGA 1200, його номінальна частота дорівнює 3600 МГц, однак за допомогою технології Turbo Boost вона може зростати до 5000 МГц для одного ядра, і до 4600 МГц для всіх 8 ядер, 16 потоків (саме 4600 МГц буде бачити користувач у більшості ігор і ПЗ). Однак навіть подібна, вельми нехитра частотна формула можлива далеко не у всіх додатках. Наприклад, при навантаженні за допомогою LinX з AVX частота ядер просідала до 4200-4400 МГц (і це з відключеними лімітами потужності CPU).

Рівень TDP даного чіпа встановлений на позначці 125 ват. Це вельми немаленькі цифри, тому потенційному покупцеві даного процесора варто подбати про його достатнє охолодження.

Швидкість вбудованого в процесор контролера пам’яті (КП) у i7-11700K повністю залежить від частоти оперативної пам’яті, однак при цьому має дільники GEAR 1 і 2. З їхньою допомогою можна істотно відсунути частотну межу КП для серйознішого розгону DDR4 (його частота буквально ріжеться вдвічі). Утім, якщо у вашій системі встановлена середньо-бюджетна ОЗП, то максимальна продуктивність її досягається лише в режимі GEAR 1. GEAR 2, у свою чергу, добре підходить для модулів DDR4, які здатні підкорювати 4200 МГц і вище (в ідеалі – 4400 МГц).

Офіційно, максимальна швидкість оперативної пам’яті, яку підтримує Core i7-11700K, обмежена двоканальною DDR4-3200 MHz. Проте, XMP-профілі працюють досить коректно. Нам без особливих зусиль вдалося запустити тестові планки Corsair Vengeance RGB PRO на ефективній частоті DDR4-3600.

Так само хотілося б відзначити, що 11700K підтримує весь актуальний набір процесорних інструкцій, включно з таким необхідним розширенням AVX-512, яке істотно прискорить складні обчислення, і забезпечить високу продуктивність різноманітних емуляторів.

Фактично, перед нами повний аналог дорожчого процесора Intel Core i9-11900K. За винятком робочих частот (у i9 вони трохи вищі, близько ~200МГц), ці чіпи – брати-близнюки.

Розгін процесора й оптимізація оперативної пам’яті

З цілком очевидних причин, при тестуванні чіпа i7-11700K нам довелося відмовитися від послуг материнської плати ASUS PRIME B560M-A. В якості нової піддослідної була обрана GIGABYTE Z490 AORUS ELITE AC. Крім цього, ми вирішили розганяти вищезгаданий процесор виключно на доступному будь-якому споживачеві повітряному охолодженні. У нашому випадку, це бюджетний Cooler Master Hyper 212 Black Edition.

Підсумком наших експериментів стали такі показники: ядра процесора вдалося розігнати до 4800 МГц (нагадаємо, що в стоці при навантаженні на всі 8 ядер, 16 потоків їхня частота не перевищує 4600 МГц), кеш третього рівня до 4400 МГц і оперативну пам’ять до 3600 МГц:

У стрес-тестах на кшталт AIDA64 (з AVX), LinX (без AVX) процесор споживав трохи більше ніж 200 ватів, при цьому температури ядер у подібних не реалістичних навантаженнях не перевищували 91 градуса. У Cinebench R24 ці цифри перебували на рівні 160-180 ват, а в іграх близько 80-120 ват. На наш подив, Cooler Master Hyper 212 Black Edition відмінно впорався з високим енергоспоживанням i7-11700K.

Так само варто відзначити, що після розгону запуск LinX з AVX призводив до підвищення температури ядер до 100 градусів, і як наслідок – троттлінгу чіпа. Цілком очевидно, що подібне навантаження не створює жоден із застосунків, які реально використовуються в повсякденному житті/роботі, проте не згадати про це ми не могли, майте це на увазі.

В решті ж, система працювала вкрай стабільно і проходила будь-які бенчмарки без помилок, перегріву, або троттлінга.

Налаштування BIOS:

  • vCore voltage – 1.33v;
  • mem-IO voltage – 1.2v;
  • SA voltage – 1.23v;
  • DDR4 voltage – 1.36v

Ніяких AVX2/AVX512 offset не застосовувалося. Ядра процесора функціонували на 4800 МГц при навантаженнях будь-якого типу (крім LinX AVX).

Подібний розгін ми вважаємо цілком безпечним, як для кристала процесора, так і для мережи живлення материнської плати середнього цінового сегмента на основі системної логіки Z490-590. Крім цього, з частотою 4800 МГц і вищезгаданими напругами має впоратися переважна більшість якісних 4-6 трубкових кулерів баштового типу.

Однак пам’ятайте: всі маніпуляції зі своїм залізом, ви робите на свій страх і ризик! Будь-який розгін – це лотерея, а також неілюзорна ймовірність вивести з ладу комплектуючі!

Тестовий стенд, ПЗ і налаштування CPU

Resizable BAR був активований на платформах, які мають підтримку останнього в BIOS.

Тестовий стенд

  • Процесори Intel: Core i3-10100F, Core i5-10400F, Core i7-11700K, Core i3-12100F, Core i5-12400F, Xeon E5-2630 v3, Xeon E5-2670 v3;
  • Процесори AMD: Ryzen 5 1600X, Ryzen 7 1800X, Ryzen 5 3600;
  • Охолодження процесорів: Cooler Master Hyper 212 Black Edition (RR-212S-20PK-R1);
  • Оперативна пам’ять для LGA 1200, LGA 1700 і AM4: 2 планки по 8 GB Corsair Vengeance RGB PRO (CMW16GX4M2C3600C18), загальним об’ємом 16 GB (чипи Micron E-Die);
  • Оперативна пам’ять для LGA 2011 v3: 4 планки по 4 GB G.SKILL DDR4 F4-2400C15S-4GNT, загальним об’ємом 16 GB (чіпи Hynix MFR);
  • Материнська плата LGA 1200: GIGABYTE Z490 AORUS ELITE AC для Core i7-11700K, ASUS PRIME B560M-A для Core i3-10100F та Core i5-10400F;
  • Материнська плата LGA 1700: MSI PRO Z690-A DDR4 (MS-7D25);
  • Материнська плата LGA 2011 v3: Kllisre X99-D8 (AD12) з модифікованим BIOS (Unlock Turbo Boost, Undervolt, а також розблоковано можливість керування таймінгами);
  • Материнська плата AM4: ASUS TUF GAMING B450M-PRO II;
  • Відеокарта: PALIT GAMEROCK GeForce RTX 3090 24 GB (~1900/19000 MHz, Power Limit 113%);
  • SSD-накопичувачі: 2 x KINGSTON SUV400S37120G 120,0 GB (AMD/Intel Windows 11), SAMSUNG 870 EVO 1 TB (Ігри/Додатки);
  • Блок живлення: Chieftec GPS-1250C.

Програмне забезпечення

  • Операційна система: Windows 11 Pro x64 з останніми оновленнями на лютий 2024 року. Ізоляцію ядра/цілісність пам’яті вимкнено;
  • Драйвера відеокарти: NVIDIA GeForce 551.23 WHQL;
  • ПЗ для виміру FPS: MSI Afterburner 4.6.5;
  • Ігри: тестування проводилося на актуальних версіях ігор станом на лютий 2024 року;
  • Налаштування ігор: тестування проводилося на максимально можливих налаштуваннях графіки в роздільній здатності 1080p.

Налаштування тестуємих процесорів

  • Процесори Intel:
    • Core i3-10100F@3600-4300 MHz, Dual Chanel DDR4@2667 MHz (motherboard auto: 16-18-18-36);
    • Core i3-10100F@3600-4300 MHz, Dual Chanel DDR4@4000 MHz (16-21-21-42), IO voltage – 1,2v, SA voltage – 1.2v, DDR4 voltage — 1.420v;
    • Core i5-10400F@2900-4300 MHz, Dual Chanel DDR4@2667 MHz (motherboard auto: 16-18-18-36);
    • Core i5-10400F@2900-4300 MHz, Dual Chanel DDR4@4000 MHz (16-21-21-42), IO voltage – 1,2v, SA voltage – 1.2v, DDR4 voltage — 1.420v;
    • Core i7-11700K@3600-5000 MHz, Dual Chanel DDR4@3200 MHz (motherboard auto: 16-18-18-36);
    • Core i7-11700K@4800 MHz, UnCore@4400 MHz, Dual Chanel DDR4@3600 MHz (16-19-19-38) GEAR 1, vCore voltage – 1.33v, mem-IO voltage – 1.2v, SA voltage – 1.23v, DDR4 voltage – 1.36v;
    • Core i3-12100F@3300-4300 MHz, Dual Chanel DDR4@3200 MHz (motherboard auto: 18-19-19-39) GEAR 1;
    • Core i3-12100F@3300-4300 MHz, Dual Chanel DDR4@3600 MHz (16-19-19-38) GEAR 1;
    • Core i5-12400F@2500-4400 MHz, Dual Chanel DDR4@3200 MHz (motherboard auto:18-19-19-39) GEAR 1;
    • Core i5-12400F@2500-4400 MHz, Dual Chanel DDR4@3600 MHz (16-19-19-38) GEAR 1;
    • Xeon E5-2630 v3@3200 MHz (Unlock Turbo Boost на графиках UTB), vCore -60mv, UnCore -50mv, SA -50mv, Quad-Channel DDR4@1866 MHz (10-10-10-24);
    • Xeon E5-2670 v3@3100 MHz (Unlock Turbo Boost на графиках UTB), vCore -50mv, UnCore -50mv, SA -50mv, Quad-Channel DDR4@2133 MHz (12-12-12-35).
  • Процесори AMD:
    • Ryzen 5 1600X@3600-4000 MHz, Dual Chanel DDR4@2667 MHz (motherboard auto: 18-18-18-44);
    • Ryzen 5 1600X@4000 MHz, Dual Chanel DDR4@3600 MHz (16-19-16-38), vCore voltage – 1.42v, SOC voltage — 1.075v, cLDO VDDP voltage – 0.975v, DDR4 voltage — 1.350v;
    • Ryzen 7 1800X@3600-4000 MHz, Dual Chanel DDR4@2667 MHz (motherboard auto: 18-18-18-44);
    • Ryzen 7 1800X@3900 MHz, Dual Chanel DDR4@3600 MHz (16-19-16-38), vCore voltage – 1.4v, SOC voltage — 1.1v, cLDO VDDP voltage – 1.025v, DDR4 voltage — 1.350v;
    • Ryzen 5 3600@3600-4200 MHz, Dual Chanel DDR4@3200 MHz (motherboard auto: 22-22-22-53) Infinity Fabric@1600 MHz (1:1);
    • Ryzen 5 3600@4325 MHz, Dual Chanel DDR4@3733 MHz (16-19-16-38) Infinity Fabric@ 1866 MHz (1:1), vCore voltage – 1.39v, SOC voltage — 1.125v, cLDO VDDP voltage – 1.075v, VDDG CCD voltage – 1.025v, VDDG IOD voltage – 1.025v, DDR4 voltage — 1.380v;

Практично про всіх піддослідних детальніше ви зможете дізнатися з наших повноцінних матеріалів, або зазирнувши в розділ блоги, куди потрапляють невеликі замітки.

Окремо нагадаємо методику тестування процесорів: кожен бенчмарк/додаток/гру проганяли по п’ять разів, далі ми обчислювали середній показник серед п’яти прогонів, і він записувався в підсумкові результати. Всі ігри та програми були встановлені саме на SSD.

Результати тестування

Архівація даних

7-Zip

Популярний безкоштовний файловий архіватор 7-Zip підтримує кілька алгоритмів стиснення і безліч форматів даних, включно з власним форматом 7z з високоефективним алгоритмом стиснення LZMA. Цей архіватор здатний задіяти величезну кількість потоків процесора, а також непогано відгукується на підвищення частоти оперативної пам’яті.

File compressing

В архівації файлів за допомогою популярного безкоштовного додатка 7-zip, продуктивність стокового i7-11700K трохи вища, ніж у i5-12400F що працює в аналогічному режимі. Оверклокінг дає змогу 8-ядерному Rocket Lake обігнати форсований 6-ядерний Alder Lake, однак дістатися до 12-ядерного E5-2670 v3 йому так і не вдається.

File decompressing

Розпакування файлів з архіву дається 11700K набагато краще. Тут він з величезним відривом обігнав абсолютно всі тестовані процесори. Стоковий Rocket Lake на 16% швидший за розігнаний 12400F, а після оверклокінгу ця цифра зростає до значних 24%.

3D-рендеринг

Blender

Blender – це універсальний безкоштовний пакет програм для створення 3D-зображень з відкритим вихідним кодом. Він підтримує весь цикл 3D-моделювання – починаючи від риггінгу, анімації, симуляції, рендерінгу, композитингу та моушн-трекінгу, і закінчуючи відеомонтажем і створенням ігор.

Ми проводимо тест на швидкість CPU-рендерингу за допомогою вбудованого в Blender рушія Cycles і сцени BMW.

Фінальний рендеринг у Blender так само є вельми сильною стороною чипа 11700K. Відрив від найближчого опонента становить 20% у стоці і 24% після розгону. 8 ядер попереднього покоління легко розправляються з 6 ядрами актуальної архітектури Intel.

Corona 10 Benchmark

Corona 10 Benchmark заснований на популярному серед професіоналів рендер-рушії Corona 10. Цей рушій доступний для візуалізації сцен у 3ds Max і Cinema 4D. Бенчмарк оцінює швидкість рендеру на центральних процесорах із застосуванням власних технологій.

Фінальний рендер у рушії Corona 10 віддає першість Core i7-11700K. На базових частотах відрив від 12400F становить близько 24%, а після розгону і зовсім – значні 33%.

Cinebench R23

З недавнього часу застаріла, але все ще актуальна версія бенчмарка вельми популярного редактора для комп’ютерної 3D-анімації, моделювання, симуляції та рендерингу Cinema 4D.

Singlecore score

У бенчмарку Cinebench R23 є можливість протестувати як однопотокову, так і багатопотокову продуктивність. Так ось, під час рендеру на одному ядрі 11700K здатний досягати 5 ГГц, в той час як 12400F всього 4.4 ГГц, однак навіть це не допомагає Rocket Lake. Тут позиції Alder Lake вкрай сильні. Потрібно віддати належне інженерам Intel – вони провели величезну роботу над своєю новою архітектурою.

Крім цього, варто також зазначити, що після фіксованого розгону до 4800 МГц 11700K поступається своїй стоковій версії, оскільки її автоматичний буст на ядро здатний досягати 5000 МГц для одного ядра.

Подібна картина супроводжуватиме нас практично до кінця цього матеріалу, тому ми більше не звертатимемо вашу увагу на цей факт.

Multicore score

У багатопотоковому рендері Core i7-11700K знову підноситься над усіма іншими процесорами. Навіть на базових частотах він демонструє 21% перевагу над 12400F. Оверклокінг дозволяє 8-ядернику наростити свій відрив до 28%.

Cinebench R24

Новітня версія бенчмарка вельми популярного редактора для комп’ютерної 3D-анімації, моделювання, симуляції та рендерингу Cinema 4D. Починаючи з цього релізу, для запуску основного CPU тесту необхідна підтримка процесором набору інструкцій AVX2.

Singlecore score

Актуальний бенчмарк від Maxon в однопотоковому тесті розставляє учасників нашого тестування приблизно на ті ж позиції, що і його попередник. 11700K знову злегка відстає від 12400F.

Multicore score

У багатопотоковому рендері Cinebench R24 перевага 11700K над 12400F становить близько 17% на базових частотах і 25% після оверклокінгу. Складно не помітити того, що при переході на досконаліший рендер-движок відрив 8-ядерного Rocket Lake від 6-ядерного Alder Lake дещо скоротився.

V-Ray 6 Benchmark

Актуальна версія бенчмарка рендер-рушія V-Ray. Різноманітні версії цього продукту доступні для безлічі рішень, зокрема 3DS Max, Maya, Cinema 4D, Blender і Unreal Engine.

V-Ray 6 вельми прохолодно поставився до 11700K. Колись топовий 8-ядерник лише на 13% швидший за бюджетний Core i5-12400F у стоці, і на 22% після оверклокінгу.

xNormal – запікання текстурних карт

Зовнішні програми для запікання текстур вже на так популярні, проте xNormal все ще користуються десятки тисяч розробників ігор. І все завдяки вельми зручному інтерфейсу та безлічі корисних функцій.

Normal Map render

Рендеринг карти нормалей на 11700K всього на 11% швидший, ніж на 12400F, що не особливо вражає.

Ambient Occlusion Map render

Проте ситуація різко змінюється, коли справа доходить до рендерингу важкої карти затінення. Тут перевага 8-ядерного Rocket Lake досягає значних 20% на базових частотах, і 25% після розгону.

Та й загалом, судячи з наших даних, 3D-рендеринг – сильний бік чіпа Core i7-11700K.

Загальна продуктивність

CPU-z Benchmark

Бенчмарк інформаційної утиліти CPU-z мало що може розповісти про реальну продуктивність центрального процесора, і на даний момент, скоріше є необов’язковим. Однак, за давньою традицією ми проводимо тести і в цій дисципліні.

Singlecore score

Multicore score

Класичний бенчмарк програми CPU-z рапортує про невелике відставання 11700K від 12400F в однопотоковому тесті, і істотну перевагу в багатопотоковому.

Geekbench 6

Даний бенчмарк вимірює одноядерну і багатоядерну продуктивність процесора в безлічі типів завдань – від перевірки електронної пошти до фотографування і відтворення музики або всього цього одночасно. Крім цього, Geekbench 6 вимірює продуктивність у нових сферах застосування CPU, таких як доповнена реальність і машинне навчання.

Singlecore score

На відміну від CPU-z, Geekbench 6 більш наочно демонструє продуктивність процесорів у буденних завданнях. Однопотокова швидкість обробки даних у 11700K і 12400F фактично рівні.

Multicore score

На наш подив, при переході до багатопотокової обробки даних ситуація змінюється незначно. Безумовно, Core i7-11700K все ще обганяє Core i5-12400F, проте ступінь переваги гнітюча: всього 4% на базових частотах і 8% після розгону.

Кодування відео

HandBrake

HandBrake – це безкоштовна програма з відкритим вихідним кодом для конвертації відео практично з будь-якого формату в низку сучасних, широко підтримуваних кодеків, як-от AV1, H265, H264 і безліч інших.

Кодек – AV1

При використанні кодека AV1 стоковий 11700K обганяє 12400F на 14%. Оверклокінг дає змогу вичавити з 8-ядерника додаткову продуктивність і забезпечити вже 20% відрив від 6-ядерника.

Кодек – H265

З переходом на кодек H265 стоковий i7 лише нарощує свою перевагу до 21%, а після розгону до 4800 МГц виявляється швидшим на цілих 24%.

Інтернет-серфінг

JetStream 2.1

JetStream 2.1 – це набір еталонних тестів на JavaScript і WebAssembly, орієнтований на найсучасніші браузери і веб-додатки. Згідно з нашими спостереженнями, більшість підтестів усередині бенчмарка здатні задіяти до 4 потоків, що вельми досить для веб-серфінгу.

Speedometer 2.1

Speedometer тестує відгукливість веб-додатків у браузері. Бенчмарк імітує дії користувача з додавання, завершення та видалення пунктів у списку справ за допомогою кількох прикладів TodoMVC. Деякі викликають DOM API безпосередньо з ECMAScript 5 (ES5), ECMASCript 2015 (ES6), ES6, транспілірованого в ES5, і Elm, транспілірованого в ES5. Інші використовують один з одинадцяти популярних JavaScript-фреймворків: React, React with Redux, Ember.js, Backbone.js, AngularJS, (новий) Angular, Vue.js, jQuery, Preact, Inferno і Flight.

Kraken 1.1

Kraken – це бенчмарк продуктивності JavaScript, створений Mozilla, який вимірює швидкість виконання декількох різних тестових прикладів, узятих з реальних додатків і бібліотек. Підтести охоплюють обробку звуку за допомогою бібліотеки DSP.js, операції з фільтрації зображень, парсинг JSON, а також криптографічні операції.

Загалом, при роботі з браузерами 11700K, 12400F і 12100F демонструють схожий рівень продуктивності. Десь трохи швидше високочастотний Rocket Lake (JetStream 2.1), а в інших випадках обидва представники сімейства Alder Lake (Speedometer 2.2 і Kraken 1.1). Однак різниця між ними несуттєва.

Проте, ця сама “несуттєва різниця” – скоріше камінь у город 11700K. При його ціні і положенні в ієрархії Intel, хотілося б отримати трохи більшу продуктивність. Але, на жаль, надати її він не в змозі як на номінальних частотах, так і після розгону.

Ігри, синтетика

3DMark Time Spy

Time Spy – це DirectX 12-бенчмарк для ігрових ПК під керуванням Windows 10/11. Завдяки створеному з нуля рушію, Time Spy підтримує всі нові функції API DirectX 12: асинхронні обчислення, AMD Crossfire і NVIDIA SLI, а також багатопоточність.

У синтетичному бенчмарку 3DMark Time Spy чіп 11700K є безумовним лідером CPU тесту, але з переходом на GPU тест, його позиції дещо слабшають.

Игры

Assassins Creed Valhalla

Актуальна повноцінна частина франшизи Assassins Creed. Гра побудована на рушії Ubisoft Anvil, і здатна повноцінно задіяти до 12 обчислювальних потоків. Частково 16-24 потоки.

У “Вальгаллі” продуктивність стокового 11700K ідентична чіпу 12400F, що функціонує в аналогічному режимі. Після розгону обох CPU, 8-ядерний Rocket Lake кращий на 13% за найнижчим зафіксованим FPS, що вельми непогано.

Baldur’s Gate 3

Одна з найкращих покрокових рольових ігор сучасності, і найкраща гра минулого року. Baldur’s Gate 3 базується на рушії Divinity 4.0 Engine, який може утилізувати до 16 потоків, однак найкраще рушій працює з 12-потоковими “камінцями”. Окрім цього, варто зазначити, що проєкт має вкрай високу деталізацію, через що часто звертається до оперативної пам’яті. Як наслідок – Baldur’s Gate 3 “полюбляє” ємний кеш третього рівня та високочастотну ОЗП.

Наша тестова сцена розташована в місті Врата Балдура, це третій акт гри.

Baldur’s Gate 3 рапортувала про паритет між Core i7-11700K і Core i5-12400F на базових частотах. У розгоні Rocket Lake демонструє 9% перевагу за середнім FPS, однак при цьому, мінімальний і найнижчий зафіксований FPS у процесорів відрізняються не суттєво (близько 1.5%).

Cyberpunk 2077

Останнє на цей момент творіння студії CD Projekt RED засноване на рушії REDengine 4 і здатне задіяти понад 16 потоків центрального процесора. Так само, гра вкрай позитивно реагує на збільшення частоти оперативної пам’яті та зниження її затримок.

Ray Tracing – ON, Path Tracing – ON

З активованою технологією Ray Tracing культовий проєкт польської студії віддає свою перевагу Core i5-12400F як на базових частотах (4% Low, 3% Min, 9% AVG), так і в розгоні (3% Low, 3% Min, 7% AVG). 11700K вперше поступився лідерством 6-ядерному Alder Lake в ігровому застосунку.

Ray Tracing – OFF, Path Tracing – OFF

Без горезвісного трасування променів картина дещо змінюється. Core i7-11700K повертає собі лідерство як у номіналі, так і після оверклокінгу. Втім, варто відзначити, що ступінь переваги дорогого 8-ядерника над відносно дешевим 6-ядерником не настільки істотна, ніж очікувалося від рішення подібного рівня.

Far Cry 6

Цей проєкт побудовано на рушії Dunia Engine v2. Усе своє вельми тривале життя, ще з другого Far Cry, цей рушій славився своєю слабкою оптимізацією під багатопотокові CPU. За нашими спостереженнями, гра здатна більш-менш адекватно працювати з вісьмома потоками. Деякі чіпи, що несуть на своєму борту понад 10 ядер і при цьому мають технологію SMT/HT (одночасне опрацювання двох, або більше потоків на одному ядрі), можуть навпаки – втрачати в продуктивності в цій грі. Втім, це стосується далеко не всіх наявних CPU.

Ray Tracing – ON

У Far Cry 6 з RT на стокових частотах ми маємо невелику перевагу 12400F над 11700K. Оверклокінг схиляє чашу терезів на бік 11700K, втім, без моніторингу різницю між цими CPU відчути практично нереально.

Ray Tracing – OFF

З деактивованим Ray Tracing чіп 11700K швидший за 12400F як у стоці, так і після розгону, проте відрив 8-ядерника від 6-ядерника не настільки істотний.

Marvel’s Spider-Man Miles Morales

Колишній ексклюзив консолі PlayStation Marvel’s Spider-Man Miles Morales, являє собою відносно легкотравний ПК-порт. Загалом, рушій власної розробки Insomniac Games в змозі використовувати багатоядерні CPU за призначенням, однак водночас стабільність роботи ігор на його основі сильно страждає і залишає бажати кращого.

Ray Tracing – ON

Marvel’s Spider-Man Miles Morales досі сповнений сюрпризів. На номінальній частоті продуктивність чіпа 11700K перебуває на рівні форсованого Ryzen 5 3600, 10400F з розігнаною до 4000 МГц DDR4 і стокового i3-12100F.

Після оверклокінгу 11700K трохи обганяє номінальний 12400F, при цьому відчутно програючи версії з розігнаною до 3600 МГц DDR4.

Ray Tracing – OFF

Вимкнення трасування променів позитивно впливає на продуктивність 8-ядерного Rocket Lake. Тепер на базових частотах він зміг зрівнятися з 12400F, а після розгону обігнати його за середнім FPS. Проте, за відсотком рідкісних подій 6-ядерний Alder Lake виграє у 11700K з величезним відривом.

Starfield

Starfield – це нова резонансна гра від вельмишановного гуру Тодда Говарда. Проєкт заснований на доопрацьованій версії рушія Creation Engine 2, що використовувався ще в Fallout 4. Втім, тут ключове слово “доопрацьованому”. Студія Bethesda не збрехала у своїх заявах. Безумовно, актуальну версію Creation Engine можна сварити за багато за що (огидну роботу з накопичувачами, погану оптимізацію для актуальних відеокарт тощо), однак розробники вельми серйозно оптимізували свій код під багатоточкові процесори.

Наша тестова сцена розташована в центрі міста Нова Атлантида, або New Atlantis – як вам завгодно. Для виміру FPS використовується відрізок від посадкового майданчика до центральної площі.

Starfield вельми непогано працює на чіпах з великою кількістю ядер, проте навіть це не допомагає 11700K. На базових частотах він відчутно поступається 12400F за найнижчим зафіксованим FPS (близько 8%). Оверклокінг до 4800МГц з DDR4-3600 дає 8-ядерному Rocket Lake можливість обігнати 6-ядерний Alder Lake за всіма показниками (1% за Low, 7% за Min і 8% за AVG). Втім, перевага 11700K не дуже велика.

The Witcher 3 Next-Gen Update 4.04

Оновлена версія The Witcher 3 перейшла на поліпшену версію рушія REDengine 3 з підтримкою Ray Tracing, однак проєкт не був готовий до таких складних змін і в підсумку гра стала набагато вимогливішою, ніж той же Cyberpunk 2077.

Next-Gen Update вкрай процесоро-залежний, при цьому адекватно утилізувати потужні CPU з вісьмома і більше ядрами він не здатний. Максимально ефективно The Witcher 3 працює на 6-ядерних, 12-потокових чіпах. Крім цього, REDengine 3 досить непогано відгукується на високочастотну ОЗП.

Наша тестова сцена розташована в місті Новіград. Для виміру FPS використовується відрізок від входу в місто до центральної площі.

Ray Tracing – ON

У новій версії третього Відьмака з активованим Ray Tracing, продуктивність базового 11700K перебуває на рівні Core i3-12100F з форсованою до 3600 МГц ОЗП, і помітно не дотягує до стокового 12400F.

Оверклокінг Rocket Lake дещо змінює ситуацію і навіть дає змогу обігнати номінальний Alder Lake, але ось дістатися до його версії з розігнаною до 3600 МГц DDR4 йому так і не вдається.

Ray Tracing – OFF

У класичному DX12 рендері 4-ядерні чіпи практично не збільшують свої показники за найнижчим зафіксованим FPS, завдяки чому стоковий 11700K вже не відчуває загрози з боку i3-12100F. Ба більше, без трасування променів швидкість відтворення кадрів на 8-ядерному Rocket Lake впритул наближається до 6-ядерного Alder Lake.

Розгін знову не дозволяє 11700K обігнати 12400F з DDR4-3600 МГц. i5 швидше на 3% за найнижчим зафіксованим FPS, на 9% за мінімальним і на 6% за середнім.

Watch Dogs Legion

Третя частина франшизи Watch Dogs найімовірніше заснована на поліпшеному рушію Disrupt 2. З самого релізу першої частини проєкти цієї серії ігор досить непогано працювали з багатоядерними CPU. Legion – не виняток. Гра без особливих проблем здатна утилізувати понад 20 потоків, а також позитивно реагує на високочастотну пам’ять.

Ray Tracing – ON

Legion з активованим RT на номінальних частотах трохи краще працює на 12400F. Відставання 11700K від вищезгаданого чіпа становить близько 3%. Розгін обох CPU фактично зрівнює їхній рівень продуктивності, з ледве помітною перевагою 12400F.

Ray Tracing – OFF

З відключеним трасуванням променів ситуація практично ідентична, за винятком того, що 12400F з розігнаною DDR4 ще сильніше обганяє форсований до 4800 МГц 11700K.

RPCS3, Red Dead Redemption

RPCS3 – найпопулярніший емулятор консолі PlayStation 3. ПЗ чудово розпаралелює компіляцію шейдерів на величезну кількість потоків, однак коли справа доходить до самої емуляції ігор, то якість розподілу навантаження істотно падає. Безумовно, все залежить від конкретної гри, однак за нашими спостереженнями найкраще себе показують актуальні CPU з 6-8 ядрами і високою частотою.

Крім цього, відчутну надбавку продуктивності можна отримати від таких наборів інструкцій як AVX-512 і TSX. Втім, у випадку останньої, іноді спостерігається нестабільна робота деяких проектів.

Налаштування емулятора для Red Dead Redemption: SPU block size – Mega, ZCULL accuracy – Relaxed, Write color buffers – On, Sleep timers accuracy – As Host, RSX FIFO accuracy – Atomic, роздільна здатність 1080p.

Ви тільки подивіться на отримані нами дані в емуляторі RPCS3! Ось де 8 ядер і підтримка AVX-512 зіграли на руку Core i7-11700K. 8-ядерний Rocket Lake демонструє недосяжний рівень продуктивності, обганяючи 12400F на 48% за стокових значень частот, і на колосальні 56% після оверклокінгу!

Підсумок

Для початку хотілося б підкреслити – незалежно від подальших висновків, цей матеріал вийшов вкрай цікавим.

Давненько Intel не демонструвала подібні “гойдалки продуктивності” з процесорами з абсолютно різних іміджевих і цінових сегментів. Складні обчислення на кшталт 3D-рендерингу залишилися за i7-11700K, повсякденна робота і веб-серфінг за 12400F, в іграх практично паритет, з невеликою перевагою i5, а в емуляції ігор тотальна домінація i7.

І здавалося б, тут все очевидно – в реаліях 2024 року i7 виглядає не особливо привабливо. Адже різниця в продуктивності з 12400F не відповідає різниці в ціні ($300 проти $150), а в іграх і того – сходить нанівець. Проте приховані козирі на кшталт приголомшливої ефективності архітектури Rocket Lake в RPCS3 заворожують.

Якщо ж розглядати i7-11700K як варіант потенційного апгрейду зі слабшого процесора тієї ж платформи, наприклад i3-10100F, або i5-10400F, то 8-ядерний Rocket Lake виглядає сильно.

На наш скромний погляд, Core i7-11700K є просто відмінним процесором. Незважаючи на його безумовно високий TDP, що часом досягає 220 ват, з ним успішно справляється відносно бюджетний баштовий кулер. А продуктивності Rocket Lake навіть на базових частотах з DDR4-3200 все ще з величезним запасом вистачає для більшості повсякденних завдань, включно зі створенням різноманітного контенту, інтернет-серфінгом і геймінгом за ультра-налаштувань якості графіки з активованим трасуванням променів. Оверклокінг, зі свого боку, дає змогу вичавити з 11700K додаткові 5-11% продуктивності в програмному середовищі, і 12-18% в іграх. Що є приємним бонусом до і без того гідної швидкодії розглянутого CPU.

Leave a Reply

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *