Відверто кажучи, ходити навколо з традиційним вступом цього разу зовсім не хочеться, і причина лише в п’яти словах: вісімнадцять ядер, тридцять шість потоків. Представляємо вашій увазі ультимативний Haswell, і за сумісництвом вінець творіння інженерної думки часів 2014 року. Пані та панове, у нас у гостях Xeon E5-2699 v3 – один із найпотужніших з наявних 22-нанометрових процесорів! Тестування Xeon E5-2699 v3: 18-ядерний монстр в актуальних іграх і програмах
Але для початку все ж доведеться поглянути на ціни представлених у цьому матеріалі процесорів:
Процесор | Ціна |
Ryzen 5 3600 | $75-85 |
Ryzen 5 1600X | $35-45* |
Ryzen 7 1800X | $60-75* |
Core i5-4670K | $12-16* |
Core i3-10100F | $55-60 |
Core i5-10400F | $95-100 |
Core i3-12100F | $95-105 |
Core i5-12400F | $145-155 |
Core i7-11700K | $250-300 |
Xeon E5-1620 | $4-5* |
Xeon E5-2690 | $5-7* |
Xeon E5-2630 v3 | $2-3* |
Xeon E5-2670 v3 | $7-10* |
Xeon E5-2699 v3 | $45-60* |
Xeon E5-2640 v4 | $6-8* |
18-ядерний, 36-потоковий процесор оцінюється дешевше ніж новий Core i3-10100F? Але це чиста правда. За останні місяці практично всі чіпи серії Xeon E5 v3 істотно втратили в ціні аж до непристойності: 6-ядерний 2620 v3 на місцевих онлайн-барахолках можна купити за 1 долар, а 12-ядерний 2670 v3 віддають всього за $7!
А що ж із вашим 18-ядерником? – запитаєте ви. Конкретно наш екземпляр 2699 v3 ми «прихопили» за скромні $45. Причому покупка була здійснена не на класичному AliExpress, а у перевіреного місцевого продавця, який, очевидно, збував цей камінчик не без своєї націнки.
Таким чином можна констатувати, що існує неілюзорна ймовірність купити чип Xeon E5-2699 v3 і за привабливішою ціною. Ми ж ризикувати не стали, і зупинилися на гарантовано надійному магазині.
Процесор
Маркування тестового зразка SR1XD. Перед нами релізна версія CPU для робочих станцій у tray виконанні.
2699 v3 трохи ширше за своїх побратимів по сокету LGA 2011 v3, що неозброєним оком можна помітити на наступних фото:
Втім, це зовсім не означає, що Xeon E5-2699 v3 має якісь специфічні вимоги до сокета плати. Чип без проблем встановлюється в переважну більшість LGA 2011 v3-сумісних материнок. По ідеї, із запуском теж проблем виникнути не повинно, але свої нюанси все ж є. Детальніше про це ми поговоримо трохи нижче.
Характеристики процесора
В основі чипа Intel Xeon E5-2699 v3 лежить 18-ядерний, 36-потоковий, 22-нм кристал ревізії R2, заснований на архітектурі Intel Haswell-EP. Ця конфігурація CPU є максимально можливою для масових серверних процесорів третьої версії. Таким чином, перед нами топовий представник свого покоління (існує ще Xeon e5 2696 v3, однак цей звір зустрічається набагато рідше, плюс до всього, імовірно він замовний).
Цей «камінчик» здатний працювати як в однопроцесорній конфігурації, так і в двопроцесорній, проте в нашому випадку використовується перший варіант.
Чип має у своєму розташуванні 256 KB кеш-пам’яті другого рівня на ядро, і загальний, воістину гігантський для свого часу кеш третього рівня в розмірі 45 MB. Даний CPU розрахований на встановлення в материнські плати з роз’ємом LGA 2011 v3, його номінальна частота дорівнює 2300 МГц, однак за допомогою технології Turbo Boost вона може зростати до 3600 МГц для одного ядра, і до 2800 МГц для всіх 18 ядер, 36 потоків. Так само хотілося б відзначити, що Xeon E5-2699 v3 підтримує весь актуальний набір процесорних інструкцій, включаючи AVX2 і FMA3.
Швидкість вбудованого в процесор контролера пам’яті (КП) і кешу L3 у 2699 v3, так само, як і в усієї серії чіпів v3, не прив’язана до частоти ядер і використовує свій власний дільник. У нашому випадку це 3000 МГц.
Щодо підтримуваної частоти оперативної пам’яті, то офіційно максимальна швидкість ОЗП, з якою 2699 v3 в змозі функціонувати, обмежена чотириканальною DDR4-2133 MHz. І на жаль, змінити це оверклокінгом, або іншими методами неможливо.
Рівень TDP даного CPU встановлений на позначці 145 ват. І судячи з наших вимірів, досягти подібних цифр енергоспоживання зовсім не складно. Причому навіть без використання вузькоспеціалізованих бенчмарків, на кшталт LinX із застосуванням інструкцій AVX.
В іграх з хорошою багатопотоковою оптимізацією енергоспоживання E5-2699 v3 тримається на позначці 90-120 ват, а в професійному софті чип частенько впирається у свій ліміт TDP.
Слід врахувати: E5-2699 v3 потребує особливої уваги до свого охолодження. Підійдуть кулери з чотирма і більше тепловими трубками. Якщо ж ви збираєте систему для цілодобової роботи (рендеру, кодування тощо), то краще придбати систему охолодження баштового типу з шістьма тепловими трубками.
Крім самого процесора, подбайте також і про достатнє охолодження мережі живлення материнської плати! Навіть вельми непогані материнки з гідним VRM (для китайських пристроїв) з величезними труднощами витягують E5-2699 v3!
Андервольтінг та Unlock Turbo-Boost
Очевидно, що використовувати подібний процесор у стоці ніхто не буде, тим паче, що вже зараз більшість китайських материнських плат ідуть із вшитим у BIOS Unlock Turbo-Boost у базовій комплектації. Якщо ж вам не пощастило, і ваша материнка із заводу не має подібної «розкоші», то інтернет сповнений всіляких інструкцій та готових збірок BIOS із вшитим Unlock Turbo-Boost практично для будь-якої плати. На цьому ми зупинятися докладно не будемо і перейдемо відразу до андервольту процесора.
У нашому випадку вдалося домогтися стабільності за таких значень напруг: ядра процесора -80mv (в іграх і нескладних обчисленнях наш зразок здатний був стабільно функціонувати і за -100mv), L3-кеш -70mv, контролер пам’яті -60mv.
Таким ось нехитрим чином ми зовсім трішки збільшили продуктивність у складних обчисленнях, на кшталт рендерінгу з використанням AVX2 інструкцій, але водночас істотно підняли швидкість відтворення кадрів в іграх.
Чому так? Усе досить просто. Візьмемо для прикладу актуальну версію Cinebench R24, рушій якої побудований з урахуванням AVX2. Цілком логічно, що без Unlock Turbo-Boost, частота процесора при багатопотоковому рендерингу становить лише 2800 МГц. Що ж після UTB? Усього 2900 МГц. Тобто надбавка в частоті є, але вона дуже далека від потенційних 3600 МГц.
Причина такого скромного підвищення частоти банальна: процесор впирається в свій власний ліміт TDP, який дорівнює 145 ват. А цього нікчемно мало, щоб змусити усі 36 потоків функціонувати на 3600 МГц.
Безумовно, існує можливість обійти цей ліміт (відключити SVID/FIVR у налаштуваннях BIOS). Але проблема в тому, що ця фішка добре працює на умовному E5-2670 v3, або E5-2660 v3, але не на топовому 2699 v3 (замість 2900, буде 3000 МГц). Крім обмеження TDP, у процесорів існує ще й ліміт EDP (Electrical Design Point), що, по суті, є обмеженням споживання з точки зору граничної сили струму. А EDP обійти вже ніяким чином не вдасться.
Плюс до всього, оскільки процесор все ж починає споживати набагато більше енергії, вимкнення SVID/FIVR може нашкодити ланцюгам живлення вашої материнської плати. У разі 2699 v3 ми зафіксували подолання 180-ватного порога. І давайте визнаємо: далеко не кожна китайська материнська плата здатна переварити такий TDP. Тому, на наш скромний погляд, краще не використовувати вимкнення SVID/FIVR у зв’язці з чіпом Xeon E5-2699 v3.
Із важким навантаженням розібралися. А що ж там в іграх після Unlock Turbo-Boost? А знаєте – все досить непогано. Найчастіше, частота процесора тримається на позначці 3400-3600 МГц, схиляючись ближче до останньої цифри. Навіть у Starfield вона не опускалася нижче 3500 МГц, що є відмінним результатом.
Hyper-Threading
Якщо ви читали наш матеріал про тестування Xeon E5-2670 v3, то напевно пам’ятаєте, що технологія одночасного опрацювання двох потоків на одному ядрі (Hyper-Threading), у разі багатоядерних рішень може зіграти злий жарт із підсумковою продуктивністю CPU в слабко оптимізованих програмах (найчастіше в іграх).
Проте ті висновки були зроблені на основі тестів процесора на операційній системі Windows 10, а під час старту даної бенч-сесії ми перейшли на актуальний продукт Microsoft Windows 11. Томити вас не будемо – нічого не змінилося. Таким чином, існує неілюзорна ймовірність, що проблема криється не в ОС, а у вбудованому в процесор апаратному планувальнику Haswell, однак стверджувати чи так є це насправді, ми не станемо.
Як би там не було, після низки тестів ми з’ясували, що в деяких додатках, а також у переважній більшості ігор чип Xeon E5-2699 v3 демонструє відносно слабкі результати з активною технологією Hyper-Threading (а саме вона дає змогу 18-ядерному процесору володіти фантастичними 36 потоками). І причиною тут є далеко не обмеження в тепловому або електричному пакеті. Проблема криється в складності розподілу невеликого навантаження на величезну кількість виконавчих блоків, і як наслідок, уповільнення роботи тієї чи іншої слабо-оптимізованої програми.
З цієї причини ми знову вирішили провести тестування процесора в двох режимах: з активною технологією Hyper-Threading (далі HT-ON), і без неї (далі HT-OFF). Таким чином, на графіках ви зможете побачити відразу дві версії чипа Xeon E5-2699 v3:
- Xeon E5-2699 v3@2900-3600 MHz (18/36) UTB, HT-ON – повноцінний процесор з активною технологією багатопотоковості, або 18 ядер/36 потоків, а також Unlock Turbo-Boost.
- Xeon E5-2699 v3@3000-3600 MHz (18/18) UTB, HT-OFF – версія з деактивованою технологією багатопоточності, іншими словами «чисті 18 ядер» + Unlock Turbo-Boost.
Найімовірніше ви вже помітили, що мінімальні частоти двох версій дещо відрізняються. Це не помилка, у важких навантаженнях із застосуванням AVX2, варіант без Hyper-Threading здатний утримувати 3000 МГц на всі ядра, тоді як повноцінний CPU лише 2900 МГц. Але в іншому (ігри, простий софт, повсякденні завдання і так далі), частоти обох версій повністю збігаються. Наприклад, у найважчому для процесорів проекті Starfield обидва варіанти функціонують на 3500 МГц.
Тестовий стенд, ПЗ і налаштування CPU
Resizable BAR був активований на платформах, які мають підтримку оного в BIOS.
Тестовий стенд
- Процесори Intel: Core i5-4670K, Core i3-10100F, Core i5-10400F, Core i7-11700K, Core i3-12100F, Core i5-12400F, Xeon E5-1620, Xeon E5-2690, Xeon E5-2630 v3, Xeon E5-2670 v3, Xeon E5-2699 v3, Xeon E5-2640 v4;
- Процесори AMD: Ryzen 5 1600X, Ryzen 7 1800X, Ryzen 5 3600;
- Охолодження процесорів: Cooler Master Hyper 212 Black Edition (RR-212S-20PK-R1);
- Оперативна пам’ять для LGA 1150: 2 планки по 8 GB HyperX Genesis Na’Vi Edition (KHX16C9C2K2/8) загальним об’ємом у 16 GB;
- Оперативна пам’ять для LGA 1200, LGA 1700 і AM4: 2 планки по 8 GB Corsair Vengeance RGB PRO (CMW16GX4M2C3600C18), загальним об’ємом 16 GB (чипи Micron E-Die);
- Оперативна пам’ять для LGA 2011: 4 планки по 8 GB Micron MT18KSF1G72PZ-1G6E1HI загальним об’ємом 32 GB (чіпи Micron D9PQL);
- Оперативна пам’ять для LGA 2011 v3: 4 планки по 4 GB G.SKILL DDR4 F4-2400C15S-4GNT, загальним об’ємом 16 GB (чипи Hynix MFR);
- Материнська плата LGA 1150: ASRock Z87 Pro4;
- Материнська плата LGA 1200: GIGABYTE Z490 AORUS ELITE AC для Core i7-11700K, ASUS PRIME B560M-A для Core i3-10100F та Core i5-10400F;
- Материнська плата LGA 1700: MSI PRO Z690-A DDR4 (MS-7D25);
- Материнська плата LGA 2011: DELL T3610 (09M8Y8);
- Материнська плата LGA 2011 v3: Kllisre X99-D8 (AD12) з модифікованим BIOS (Unlock Turbo Boost, Undervolt, а також розблоковано можливість керування таймінгами);
- Материнська плата AM4: ASUS TUF GAMING B450M-PRO II;
- Відеокарта: PALIT GAMEROCK GeForce RTX 3090 24 GB (~1900/19000 MHz, Power Limit 113%);
- Твердотільні накопичувачі: 2 x KINGSTON SUV400S37120G 120,0 GB (AMD/Intel Windows 11), SAMSUNG 870 EVO 1 TB (Ігри/Додатки);
- Блок живлення: Chieftec GPS-1250C.
Програмне забезпечення
- Операційна система: Windows 11 Pro x64 з останніми оновленнями на лютий 2024 року. Ізоляцію ядра/цілісність пам’яті вимкнено;
- Драйвера відеокарти: NVIDIA GeForce 551.23 WHQL;
- ПЗ для виміру FPS: MSI Afterburner 4.6.5;
- Ігри: тестування проводилося на актуальних версіях ігор станом на лютий 2024 року;
- Налаштування ігор: тестування проводилося на максимально можливих налаштуваннях графіки в роздільній здатності 1080p.
Налаштування тестуємих процесорів
- Процесори Intel:
- Core i5-4670K@3400-3800MHz, Dual Channel DDR3@1600MHz (motherboard auto: 9-9-9-27);
- Core i5-4670K@4500MHz, UnCore@4100 MHz, Dual Channel DDR3@2133MHz (11-12-12-28), vCore voltage – 1.4v, VCCIN/VRIN voltage – 1.9v, CPU Cache – 1.32v, SA voltage – 1.25v, DDR3 voltage – 1.69v;
- Core i3-10100F@3600-4300 MHz, Dual Channel DDR4@2667 MHz (motherboard auto: 16-18-18-36);
- Core i3-10100F@3600-4300 MHz, Dual Channel DDR4@4000 MHz (16-21-21-42), IO voltage – 1,2v, SA voltage – 1.2v, DDR4 voltage — 1.420v;
- Core i5-10400F@2900-4300 MHz, Dual Channel DDR4@2667 MHz (motherboard auto: 16-18-18-36);
- Core i5-10400F@2900-4300 MHz, Dual Channel DDR4@4000 MHz (16-21-21-42), IO voltage – 1,2v, SA voltage – 1.2v, DDR4 voltage — 1.420v;
- Core i7-11700K@3600-5000 MHz, Dual Channel DDR4@3200 MHz (motherboard auto: 16-18-18-36);
- Core i7-11700K@4800 MHz, UnCore@4400 MHz, Dual Channel DDR4@3600 MHz (16-19-19-38) GEAR 1, vCore voltage – 1.33v, mem-IO voltage – 1.2v, SA voltage – 1.23v, DDR4 voltage – 1.36v;
- Core i3-12100F@3300-4300 MHz, Dual Channel DDR4@3200 MHz (motherboard auto: 18-19-19-39) GEAR 1;
- Core i3-12100F@3300-4300 MHz, Dual Channel DDR4@3600 MHz (16-19-19-38) GEAR 1;
- Core i5-12400F@2500-4400 MHz, Dual Channel DDR4@3200 MHz (motherboard auto:18-19-19-39) GEAR 1;
- Core i5-12400F@2500-4400 MHz, Dual Channel DDR4@3600 MHz (16-19-19-38) GEAR 1;
- Xeon E5-1620@3600-3800 MHz, Quad-Channel DDR3@1600 MHz (motherboard auto: 11-11-11-28);
- Xeon E5-2690@2900-3800 MHz, Quad-Channel DDR3@1600 MHz (motherboard auto: 11-11-11-28);
- Xeon E5-2630 v3@3200 MHz (Unlock Turbo Boost на графіках UTB), vCore -60mv, UnCore -50mv, SA -50mv, Quad-Channel DDR4@1866 MHz (10-10-10-24);
- Xeon E5-2670 v3@3100 MHz (Unlock Turbo Boost на графіках UTB), vCore -50mv, UnCore -50mv, SA -50mv, Quad-Channel DDR4@2133 MHz (12-12-12-35);
- Xeon E5-2699 v3@2900-3600 MHz, Hyper-Threading – ON, 18 ядер / 36 потоків, (Unlock Turbo Boost на графіках UTB), vCore -80mv, UnCore -70mv, SA -60mv, Quad-Channel DDR4@2133 MHz (12-12-12-35);
- Xeon E5-2699 v3@3000-3600 MHz, Hyper-Threading – OFF, 18 ядер / 18 потоків (Unlock Turbo Boost на графіках UTB), vCore -80mv, UnCore -70mv, SA -60mv, Quad-Channel DDR4@2133 MHz (12-12-12-35);
- Xeon E5-2640 v4@2400-3400 MHz, Quad-Channel DDR4@2133 MHz (12-12-12-28).
- Процесори AMD:
- Ryzen 5 1600X@3600-4000 MHz, Dual Chanel DDR4@2667 MHz (motherboard auto: 18-18-18-44);
- Ryzen 5 1600X@4000 MHz, Dual Chanel DDR4@3600 MHz (16-19-16-38), vCore voltage – 1.42v, SOC voltage — 1.075v, cLDO VDDP voltage – 0.975v, DDR4 voltage — 1.350v;
- Ryzen 7 1800X@3600-4000 MHz, Dual Chanel DDR4@2667 MHz (motherboard auto: 18-18-18-44);
- Ryzen 7 1800X@3900 MHz, Dual Chanel DDR4@3600 MHz (16-19-16-38), vCore voltage – 1.4v, SOC voltage — 1.1v, cLDO VDDP voltage – 1.025v, DDR4 voltage — 1.350v;
- Ryzen 5 3600@3600-4200 MHz, Dual Chanel DDR4@3200 MHz (motherboard auto: 22-22-22-53) Infinity Fabric@1600 MHz (1:1);
- Ryzen 5 3600@4325 MHz, Dual Chanel DDR4@3733 MHz (16-19-16-38) Infinity Fabric@ 1866 MHz (1:1), vCore voltage – 1.39v, SOC voltage — 1.125v, cLDO VDDP voltage – 1.075v, VDDG CCD voltage – 1.025v, VDDG IOD voltage – 1.025v, DDR4 voltage — 1.380v;
Практично про всіх піддослідних детальніше ви зможете дізнатися з наших повноцінних матеріалів, або зазирнувши в розділ блоги, куди потрапляють невеликі замітки.
Окремо нагадаємо методику тестування процесорів: кожен бенчмарк/додаток/гру проганяли по п’ять разів, далі ми вираховували середній показник серед п’яти прогонів, і він записувався в підсумкові результати. Всі ігри та програми були встановлені саме на SSD.
Результати тестування
Архівація даних
7-Zip
Популярний безкоштовний файловий архіватор 7-Zip підтримує кілька алгоритмів стиснення і безліч форматів даних, включно з власним форматом 7z c високоефективним алгоритмом стиснення LZMA. Цей архіватор здатний задіяти величезну кількість потоків процесора, а також непогано відгукується на підвищення частоти оперативної пам’яті.
File compressing
Досить давно у нас на тесті не було процесора, здатного обійти Xeon E5-2670 v3 в архівації даних. Навіть розігнаний Core i7-11700K, на якого ми покладали певні надії, не впорався з цим завданням. Проте, лідерство 12-ядерника не могло тривати вічно. 18-ядерний, 36-потоковий E5-2699 v3 обійшов свого молодшого брата на значні 44%!
Вимкнення Hyper-Threading очікувано знизило продуктивність тестованого CPU, але навіть у такому разі перевага над найближчим суперником сягає 20%.
File decompressing
Низькочастотні чипи найчастіше не особливо сильні в декомпресії файлів, однак це не стосується 2699 v3. 36-потоковому варіанту вдалося обійти i7-11700K на 17%, а чистий 18-ядерник фактично зрівнявся з трьохсот-доларовим CPU.
3D-рендеринг
Blender
Blender – це універсальний безкоштовний пакет програм для створення 3D-зображень з відкритим вихідним кодом. Він підтримує весь цикл 3D-моделювання – починаючи від риггінгу, анімації, симуляції, рендерінгу, композитингу та моушн-трекінгу, і закінчуючи відеомонтажем і створенням ігор.
Ми проводимо тест на швидкість CPU-рендерингу за допомогою вбудованого в Blender рушія Cycles і сцени BMW.
Якщо ви використовуєте вбудований у Blender рушій Cycles – Xeon E5-2699 v3 забезпечить вам відчутну економію витраченого часу на фінальний рендер (близько 11%). І це в порівнянні з набагато дорожчим, та до того ж розігнаним Core i7-11700K. Але найцікавіше тут інше: крім того, що 36-потоковий Haswell виявляється продуктивнішим, він ще й споживає істотно менше електроенергії порівняно з 16-потоковим Rocket Lake (145 проти 180-210 ват).
Без технології багатопоточності E5-2699 v3 втрачає близько 20% продуктивності. Але навіть так його результати зовсім недалеко пішли від базового i7-11700K.
Corona 10 Benchmark
Corona 10 Benchmark заснований на популярному серед професіоналів рендер-движку Corona 10. Цей рушій доступний для візуалізації сцен у 3ds Max і Cinema 4D. Бенчмарк оцінює швидкість рендеру на центральних процесорах із застосуванням власних технологій.
А ось у Corona 10 чип 2699 v3 не вражає. Безумовно, з огляду на ціну процесора можна сказати, що результати гідні, однак у зв’язку з раніше зазначеними досягненнями 36-поточного монстра – 8% відставання від стокового 11700K виглядає непереконливо.
Без Hyper-Threading, 18-ядерний Xeon E5-2699 v3 здатний змагатися лише з 6-ядерним, 12-потоковим Core i5-12400F.
Cinebench R23
З недавнього часу застаріла, але все ще актуальна версія бенчмарка вельми популярного редактора для комп’ютерної 3D-анімації, моделювання, симуляції та рендерингу Cinema 4D.
Singlecore score
Однопотоковий тест Cinebench R23 нас не особливо цікавить, тому що очевидно – результати 2699 v3 не особливо відрізнятимуться від решти чипів Haswell, а ось багатопотоковий – вже інша справа.
Multicore score
36-потоковий монстр повертає собі першість після поразки в Corona. Нехай йому і не вдалося здолати розігнаного Core i7-11700K, його стокову версію 2699 v3 все ж обійшов.
Без одночасного опрацювання двох потоків на ядро, наш 18-ядерник знову здатний змагатися лише з Core i5-12400F.
Cinebench R24
Новітня версія бенчмарка вельми популярного редактора для комп’ютерної 3D-анімації, моделювання, симуляції та рендерингу Cinema 4D. Починаючи з цього релізу, для запуску основного CPU тесту необхідна підтримка процесором набору інструкцій AVX2.
Singlecore score
Multicore score
В актуальній версії Cinebench нас очікував сюрприз. Розробники не дарма їдять свій хліб, завдяки чому оптимізація під багатоядерні рішення стала ще кращою. У цьому релізі 36-потоковий 2699 v3 обганяє як стокову, так і розігнану версію 11700K. Приголомшливий результат!
Але і це ще не все, чистий 18-ядерник виступає врівень з базовим 16-потоковим Rocket Lake, та вельми відчутно випереджає 12-потоковий Core i5-12400F!
Якщо ви використовуєте софт від Maxon і ще не перейшли на актуальний Cinema 4D, то судячи з усього, зараз саме час це зробити.
V-Ray 6 Benchmark
Актуальна версія бенчмарка рендер рушія V-Ray. Різноманітні версії цього продукту доступні для безлічі рішень, зокрема 3DS Max, Maya, Cinema 4D, Blender і Unreal Engine.
V-Ray 6 виявився не таким прихильним до Xeon E5-2699 v3. У даному рендер рушії 36-потоковий чип не зумів показати ультимативну продуктивність. Він лише злегка випередив Core i5-12400F, а без HT ситуація ще сумніша.
xNormal – запікання текстурних карт
Зовнішні програми для запікання текстур вже на так популярні, проте xNormal все ще користуються десятки тисяч розробників ігор. І все завдяки вельми зручному інтерфейсу та безлічі корисних функцій.
Normal Map render
Ambient Occlusion Map render
У xNormal Xeon E5-2699 v3 знову на коні. Продуктивність 36-потокової версії відповідає розігнаному Core i7-11700K, а 18-ядерний варіант знаходиться між стоковим 16-потоковим Rocket Lake і 12-потоковим Alder Lake.
Загальна продуктивність
CPU-z Benchmark
Бенчмарк інформаційної утиліти CPU-z мало що може розповісти про реальну продуктивність центрального процесора, і на даний момент, скоріше є необов’язковим. Однак, за давньою традицією ми проводимо тести і в цій дисципліні.
Singlecore score
Multicore score
Рівно як ми пишемо в кожному матеріалі – CPU-z Benchmark жодним чином не відображає реальну продуктивність центральних процесорів. Виходячи з внутрішнього тесту утиліти, у багатопотоковому тесті Xeon E5-2699 v3 швидший за 11700K на значні 25%.
Geekbench 6
Даний бенчмарк вимірює одноядерну і багатоядерну продуктивність процесора в безлічі типів завдань – від перевірки електронної пошти до фотографування і відтворення музики або всього цього одночасно. Крім цього, Geekbench 6 вимірює продуктивність у нових сферах застосування CPU, таких як доповнена реальність і машинне навчання.
Singlecore score
Multicore score
Geekbench 6 перший відрапортував про зниження продуктивності при використанні всіх 36 потоків Xeon E5-2699 v3. 18-ядерна версія чіпа швидша всього на 2%, проте сам факт того, що додаткові потоки шкодять підсумковій швидкості процесора дещо засмучує.
Плюс до всього, E5-2699 v3 загалом не викликає особливого захоплення в даному бенчмарку. Продуктивність топового Haswell знаходиться між розігнаним Ryzen 5 3600 і Core i5-12400F, що в принципі не погано, але до рівня Core i7-11700K не дотягує.
Кодування відео
HandBrake
HandBrake – це безкоштовна програма з відкритим вихідним кодом для конвертації відео практично з будь-якого формату в низку сучасних, широко підтримуваних кодеків, як-от AV1, H265, H264 і безліч інших.
Кодек – AV1
Кодек – H265
Перекодування відео з використанням кодеків AV1 і H265 – явно не найсильніша сторона Xeon E5-2699 v3. В обох випадках швидкість ультимативного Haswell знаходиться на рівні Ryzen 5 3600, та істотно не дотягує до 16-поточного Rocket Lake.
До того ж, ми знову спостерігаємо невелике зниження продуктивності в разі використання повноцінного 36-поточного процесора.
Інтернет-серфінг
JetStream 2.1
JetStream 2.1 – це набір еталонних тестів на JavaScript і WebAssembly, орієнтований на найсучасніші браузери і веб-додатки. Згідно з нашими спостереженнями, більшість підтестів усередині бенчмарка здатні задіяти до 4 потоків, що вельми типово для веб-серфінгу.
Speedometer 2.1
Speedometer тестує відгукливість веб-додатків у браузері. Бенчмарк імітує дії користувача з додавання, завершення та видалення пунктів у списку справ за допомогою кількох прикладів TodoMVC. Деякі викликають DOM API безпосередньо з ECMAScript 5 (ES5), ECMASCript 2015 (ES6), ES6, транспілірованого в ES5, і Elm, транспілірованого в ES5. Інші використовують один з одинадцяти популярних JavaScript-фреймворків: React, React with Redux, Ember.js, Backbone.js, AngularJS, (новий) Angular, Vue.js, jQuery, Preact, Inferno і Flight.
Kraken 1.1
Kraken – це бенчмарк продуктивності JavaScript, створений Mozilla, який вимірює швидкість виконання декількох різних тестових прикладів, узятих з реальних додатків і бібліотек. Підтести охоплюють обробку звуку за допомогою бібліотеки DSP.js, операції з фільтрації зображень, парсинг JSON, а також криптографічні операції.
Робота з інтернет-браузерами так само не є відмінною рисою настільки багатоядерного рішення. Якщо ваша професійна зайнятість пов’язана з інтернет-серфінгом, то краще вибрати більш сучасний високочастотний процесор.
Аналіз тестів у програмах
Згідно з нашими дослідженнями, 36-потоковий варіант чіпа Xeon E5-2699 v3 є більш перспективним з точки зору програмної продуктивності. Навіть при врахуванні невеликої перемоги в кодуванні відео і часткової переваги в інтернет-серфінгу, підсумкова продуктивність 18-ядерної версії значно нижча. Особливо це помітно в рендерингу 3D зображень.
Ігри, синтетика
3DMark Time Spy
Time Spy – це DirectX 12-бенчмарк для ігрових ПК під управлінням Windows 10/11. Завдяки створеному з нуля рушію, Time Spy підтримує всі нові функції API DirectX 12: асинхронні обчислення, AMD Crossfire і NVIDIA SLI, а також багатопоточність.
У першому ж близько ігровому бенчмарку ми спостерігаємо 15% падіння продуктивності при використанні Xeon E5-2699 v3 з Hyper-Threading. Причому, досить важливо відзначити, що зниження продуктивності зафіксовано не тільки в графічному, але і в CPU підтесті.
Ігри
Assassins Creed Valhalla
Актуальна велика частина франшизи Assassins Creed. Гра побудована на рушії Ubisoft Anvil, і здатна повноцінно задіяти до 12 обчислювальних потоків. Частково 16-24 потоки.
У «Вальхаллі» продуктивність обох версій Xeon E5-2699 v3 знаходиться на гідному рівні. Проте, варіант без HT на 18% обганяє повноцінний чіп і виступає практично нарівні з Ryzen 5 3600 і i3-10100F.
Baldur’s Gate 3
Одна з найкращих покрокових рольових ігор сучасності, і найкраща гра минулого року. Baldur’s Gate 3 базується на рушії Divinity 4.0 Engine, який може утилізувати до 16 потоків, однак найкраще рушій працює з 12-потоковими «камінцями». Окрім цього, варто зазначити, що проєкт має вкрай високу деталізацію, через що часто звертається до оперативної пам’яті. Як наслідок – Baldur’s Gate 3 «полюбляє» ємний кеш третього рівня та високочастотну ОЗП.
Наша тестова сцена розташована в місті Врата Балдура, це третій акт гри.
Третя частина франшизи Baldur’s Gate – важкий проект для будь-якого центрального процесора, і на жаль, топовий Haswell не виняток. Xeon E5-2699 v3 не здатний видати заповітні 60 FPS у густо-населених локаціях, плюс до всього, мінімально-зафіксований FPS нерідко опускається нижче за 35 кадрів на секунду.
Вимкнення HT дає змогу виграти додаткові 15% продуктивності, що безумовно робить геймплей дещо комфортнішим, проте кардинально ситуацію це не змінює.
Cyberpunk 2077
Останнє на цей момент творіння студії CD Projekt RED засноване на рушії REDengine 4 і здатне задіяти понад 16 потоків центрального процесора. Так само, гра вкрай позитивно реагує на збільшення частоти оперативної пам’яті та зниження її затримок.
Ray Tracing – ON, Path Tracing – ON
Cyberpunk 2077 з активним трасуванням променів відмінно працює на обох варіантах процесора, однак вимкнення Hyper-Threading дає змогу домогтися справді приголомшливої продуктивності, та досягти результатів розігнаних Core i5-10400F і Ryzen 5 3600.
Ray Tracing – OFF, Path Tracing – OFF
Без трасування променів показники обох версій зростають пропорційно, проте їхнє положення на графіках від цього не змінюється.
Втім, не можна не відзначити таке: завдяки титанічній роботі CD Projekt RED з оптимізації свого проекту під багатоядерні процесори, мінімально зафіксований FPS на Xeon E5-2699 v3 значно вищий, ніж у будь-якого з представників лінійки Core i3.
Far Cry 6
Цей проєкт побудовано на рушії Dunia Engine v2. Усе своє вельми тривале життя, ще з другого Far Cry, цей рушій славився своєю слабкою оптимізацією під багатопотокові CPU. За нашими спостереженнями, гра здатна більш-менш адекватно працювати з вісьмома потоками. Деякі чіпи, що несуть на своєму борту понад 10 ядер і при цьому мають технологію SMT/HT (одночасне опрацювання двох, або більше потоків на одному ядрі), можуть навпаки – втрачати в продуктивності в цій грі. Втім, це стосується далеко не всіх наявних CPU.
Ray Tracing – ON
FarCry 6 не здатний адекватно працювати з багатоядерними CPU, через що 36-потоковий Xeon E5-2699 v3 фактично рівний своєму молодшому братові 2670 v3. Однак це можна виправити. При відключенні Hyper-Threading 18-ядерний процесор демонструє набагато вищі результати і навіть досягає показників Core i3-10100F.
Ray Tracing – OFF
Відключення трасування променів вкрай позитивно впливає на FPS, завдяки чому 2699 v3 вдається обійти стокових i3-10100F і R5 3600. Але ось на розстановку сил між HT-ON і HT-OFF версіями процесора деактивація RT ніяк не вплинула.
Marvel’s Spider-Man Miles Morales
Колишній ексклюзив консолі PlayStation Marvel’s Spider-Man Miles Morales, являє собою відносно легкотравний ПК-порт. Загалом, рушій власної розробки Insomniac Games в змозі використовувати багатоядерні CPU за призначенням, однак водночас стабільність роботи ігор на його основі сильно страждає і залишає бажати кращого.
Ray Tracing – ON
Xeon E5-2699 v3 відмінно підходить для гри Marvel’s Spider-Man Miles Morales з активованим трасуванням променів. Продуктивність 36-поточного варіанту аналогічна чіпу Xeon E5-2670 v3, а чистому 18-ядернику вдається нав’язати боротьбу розігнаному Ryzen 5 3600 і стоковому Core i3-12100F.
Ray Tracing – OFF
У менш важкому режимі обидва варіанти 2699 v3 дещо здають позиції, через що можуть конкурувати лише зі стоковими варіантами сучасних CPU.
Starfield
Starfield – це нова резонансна гра від вельмишановного гуру Тодда Говарда. Проєкт заснований на доопрацьованій версії рушія Creation Engine 2, що використовувався ще в Fallout 4. Втім, тут ключове слово «доопрацьованому». Студія Bethesda не збрехала у своїх заявах. Безумовно, актуальну версію Creation Engine можна сварити за багато за що (огидну роботу з накопичувачами, погану оптимізацію для актуальних відеокарт тощо), однак розробники вельми серйозно оптимізували свій код під багатоточкові процесори.
Наша тестова сцена розташована в центрі міста Нова Атлантида, або New Atlantis – як вам завгодно. Для виміру FPS використовується відрізок від посадкового майданчика до центральної площі.
Оновлений Creation Engine 2 вкрай позитивно поставився до Xeon E5-2699 v3. Навіть 36-потокова версія чіпа показує себе вкрай гідно, і без особливих проблем розправляється з E5-2670 v3. 18-ядерний варіант, у свою чергу, фактично не відчуває конкуренції з розігнаним i5-10400F, і розташовується відразу після Core i5-12400F і Core i7-11700K.
Єдине що хотілося б відзначити, так це те, що у нас були досить високі очікування під час тестів E5-2699 v3 у Starfield. З огляду на особливість рушія Creation Engine 2 (відмінну оптимізацію під багатоядерні процесори), нам здавалося що саме ця гра зможе розкрити потенціал 36 потоків. Однак під час експериментів з’ясувалося, що Starfield здатний завантажити до 24 потоків. Втім, дорікати розробникам тут абсолютно нема за що, вони на славу попрацювали над своїм продуктом.
The Witcher 3 Next-Gen Update 4.04
Оновлена версія The Witcher 3 перейшла на поліпшену версію рушія REDengine 3 з підтримкою Ray Tracing, однак проєкт не був готовий до таких складних змін і в підсумку гра стала набагато вимогливішою, ніж той же Cyberpunk 2077.
Next-Gen Update вкрай процесоро-залежний, при цьому адекватно утилізувати потужні CPU з вісьмома і більше ядрами він не здатний. Максимально ефективно The Witcher 3 працює на 6-ядерних, 12-потокових чіпах. Крім цього, REDengine 3 досить непогано відгукується на високочастотну ОЗП.
Ray Tracing – ON
Next-Gen Update третього Відьмака з трасуванням променів просто огидно працює на 36-потоковій версії Xeon E5-2699 v3. Мінімально зафіксований FPS перебуває на гнітючій позначці в 23 кадри, а це рівень продуктивності старенького Xeon E5-2690 і стокового Ryzen 5 1600X. Гра буквально мікрофризить, через що язик не повернеться назвати такий геймплей навіть мінімально прийнятним.
Але на щастя це не вирок. Відключення Hyper-Threading сприяє істотному підвищенню як мінімально зафіксованого, так і середнього FPS. 18-ядерник без особливих проблем наганяє і навіть трохи переганяє стокових Core i5-10400F і Ryzen 5 3600.
Ray Tracing – OFF
Без горезвісного Ray Tracing показники 36-потокової версії дещо вирівнюються, і тепер її результати можна порівняти з такими у стокового i5-10400F, а 18-ядерний варіант добирається до i3-12100F.
Watch Dogs Legion
Третя частина франшизи Watch Dogs найімовірніше заснована на поліпшеному рушію Disrupt 2. З самого релізу першої частини, проєкти цієї серії ігор досить непогано працювали з багатоядерними CPU. Legion – не виняток. Гра без особливих проблем здатна утилізувати понад 20 потоків, а також позитивно реагує на високочастотну пам’ять.
Ray Tracing – ON
Legion відносно непогано працює з 24 потоками, але ось 36 для нього вже занадто. Проте, навіть при такому розкладі обидва варіанти 2699 v3 цілком непогано можуть впоратися з грою при активованому трасуванні променів.
Ray Tracing – OFF
Без Ray Tracing FPS збільшується вельми істотно, однак розстановка сил від цього не змінюється.
RPCS3, Red Dead Redemption
RPCS3 – найпопулярніший емулятор консолі PlayStation 3. ПЗ чудово розпаралелює компіляцію шейдерів на величезну кількість потоків, однак коли справа доходить до самої емуляції ігор, то якість розподілу навантаження істотно падає. Безумовно, все залежить від конкретної гри, однак за нашими спостереженнями найкраще себе показують актуальні CPU з 6-8 ядрами і високою частотою.
Крім цього, відчутну надбавку продуктивності можна отримати від таких наборів інструкцій як AVX-512 і TSX. Втім, у випадку останньої, іноді спостерігається нестабільна робота деяких проектів.
Налаштування емулятора для Red Dead Redemption: SPU block size – Mega, ZCULL accuracy – Relaxed, Write color buffers – On, Sleep timers accuracy – As Host, RSX FIFO accuracy – Atomic, роздільна здатність 1080p.
В емуляторі консолі PlayStation 3 додаткові ядра/потоки практично ніяк не вплинули на продуктивність Xeon E5-2699 v3 щодо його молодших братів. Єдине, через що 36-потоковому чіпу все ж вдалося здолати їх – це частота.
Втім, не можна не відзначити, що завантаження ігор і компіляція шейдерів на Xeon E5-2699 v3 проходить набагато швидше, ніж на умовному E5-2670 v3.
Аналіз тестів в іграх
Як і в матеріалі про Xeon E5-2670 v3, доводиться констатувати, що під час використання технології Hyper-Threading настільки багатопотоковий процесор не здатний продемонструвати весь свій потенціал ігрової продуктивності.
У разі якщо ви розглядаєте чіп Xeon E5-2699 v3 як бюджетний геймерський CPU, то в обов’язковому порядку деактивуйте Hyper-Threading у BIOS вашої системної плати. Таким чином, це дозволить підвищити підсумкову продуктивність на величину від 15 до 25%, і як наслідок – забезпечить вам високу, але що важливіше, стабільну частоту зміни кадрів.
Підсумок
Якщо ви є щасливим володарем платформи LGA 2011 v3 і простенького CPU, або придивляєтеся до неї, то судячи з усього, час купувати топовий Xeon E5-2699 v3 настав. Ціна настільки потужного виробу перебуває на тому ж рівні, що й у початкових чипів на кшталт Core i3, або Ryzen 3, а продуктивність часом досягає висот набагато дорожчих Core i5-12400F і Core i7-11700K.
Поза всякими сумнівами, ігрова продуктивність E5-2699 v3 часто не дотягує до тих же розігнаних Core i5-10400F, або Ryzen 5 3600, однак відключення HT фактично виправляє дане непорозуміння.
Насправді з E5-2699 v3 все досить просто: у тому разі, якщо ви віддаєте пріоритет важкому софту, на кшталт архіваторів або пакетів для 3D-моделювання, то краще залишити Hyper-Threading активованим. Якщо ж ви геймер – деактивувати.
Загалом, Xeon E5-2699 v3 – чудовий процесор та викликає лише позитивні емоції. Але слід мати на увазі таке: подібному CPU необхідна плата з гідним VRM, який здатний забезпечити 145-ватний чип стабільним живленням, і якісне охолодження.