В одному з минулих матеріалів ми з’ясували, що 6-ядерний, 12-потоковий Haswell здатний забезпечити гідну продуктивність у переважній більшості ігор 2022 року та впевнено обійти свій прямий аналог із позаминулого покоління процесорів Intel Sandy Bridge. Однак, в той же момент постало вельми закономірне питання: але чи є сенс переплачувати за продуктивніший, 8-ядерний, 16-потоковий CPU з того ж 22 нм сімейства? Чи принесуть два додаткові ядра якусь користь, чи набагато простіше не розщедрюватися і обмежитися Xeon E5-2620 v3?
Колись давно, ми вже намагалися дати відповідь на вищеописане питання, але в той раз зробити це однозначно так і не вийшло: чіп E5-2630L v3 мав вкрай низький TDP, через що його частота рідко доходила до теоретично досяжних їм 2900МГц, а значить, провести адекватне порівняння з функціонуючим на 3200МГц E5-2620 v3 було неможливо.
На щастя, частотна формула головного героя цієї нотатки один в один збігається з частотою у класичного 6-ядерника Haswell, тому, дослідження має вийти вкрай цікавим.
Процесор
Перед нами один із найпопулярніших чіпів для платформи LGA 2011 v3 – 8-ядерний, 16-потоковий “камінь” Xeon E5-2630 v3. Давайте поглянемо на сам CPU:
Маркування екземпляра E5-2630 v3, що потрапив до нас на тест, — SR206; чіп вироблений Малайзії, його базова частота становить 2400МГц, а TDP встановлено на позначці 85 ват. Цей показник не особливо відрізняється від більшості звичайних настільних процесорів, таким чином для охолодження нашого 8-ядерника вистачить практично будь-якої системи охолодження.
В основі процесора E5-2630 v3 лежить 22-нм, 8-ядерна, 16-потокова варіація кристала Haswell-EP. Цей чіп розрахований на встановлення в материнські плати з роз’ємом LGA 2011 v3, його номінальна частота дорівнює 2400МГц, проте за допомогою технології Turbo Boost швидкість CPU може суттєво зростати: 3200МГц для одного ядра та 2600МГц для всіх 8 ядер, 16 потоків. На щастя, такий низький показник частоти – це не вирок.
На даний момент існує безліч модифікацій біосів для материнських плат LGA 2011 v3, які дозволяють змусити всі ядра/потоки процесора функціонувати на максимальній тактовій частоті Turbo Boost для одного ядра. Таким чином, наш піддослідний E5-2630 v3 може цілком стабільно працювати за 3200МГц на всі 8 ядер, 16 потоків.
Xeon E5-2630 v3 має у своєму розпорядженні 256КБ кеш-пам’яті другого рівня на ядро і досить ємний, загальний кеш третього рівня в розмірі 20МБ. Швидкість вбудованого в кристал контролера пам’яті E5-2630 v3 намертво зафіксована на позначці 3000МГц (на ній так само працює і L3-кеш), максимальна частота ОЗУ обмежена чотириканальним контролером DDR4-1866МГц.
Крім всіх перерахованих вище характеристик, слід відзначити наявність у процесора настільки необхідних в реаліях 2022 інструкцій SSE4.2, AVX і AVX2. Ця особливість допоможе затятим геймерам без особливих проблем запустити практично будь-яку новинку цього року.
Тестовий стенд та програмне забезпечення
Тестовий стенд
- Процесори Intel — Xeon X3470, Core i7-2600, Xeon X5660, Xeon E5-2667, Xeon E5-2620 v3, Xeon E5-2630 v3;
- Процесори AMD — FX-8350, FX-6350;
- Охолодження процесорів — Cooler Master Hyper 212 Black Edition (RR-212S-20PK-R1);
- Оперативна пам’ять для LGA 1155/1156 — 4 планки по 8ГБ HyperX Genesis Na’Vi Edition (KHX16C9C2K2/8) загальним обсягом 32ГБ;
- Оперативна пам’ять для LGA 1366 — 3 планки по 8ГБ HyperX Genesis Na’Vi Edition (KHX16C9C2K2/8) загальним обсягом 24ГБ;
- Оперативна пам’ять для LGA 2011 — 4 планки по 8ГБ Micron MT36JSF1G72PZ-1G4M1HF загальним обсягом 32ГБ;
- Оперативна пам’ять для LGA 2011 v3 — 4 планки по 4ГБ G.SKILL DDR4 F4-2400C15S-4GNT загальним обсягом 16ГБ;
- Оперативна пам’ять для AM3+ — 4 планки по 8ГБ HyperX Genesis Na’Vi Edition (KHX16C9C2K2/8) загальним обсягом 32ГБ;
- Материнська плата LGA 1156 — DELL OptiPlex 980 (0D441T, mod-BIOS);
- Материнська плата LGA 1155 — Gigabyte GA-Z68P-DS3 (rev. 2.0);
- Материнська плата LGA 1366 — DELL T3500 (09KPNV);
- Материнська плата LGA 2011 — DELL T3610 (09M8Y8);
- Материнська плата LGA 2011 v3 – Qiyida X99-H9 з модифікованим BIOS від Huananzhi x99-8m-f (Unlock Turbo Boost, а також розблокована можливість керування таймінгами та напругами);
- Материнська плата AM3+ — ASUS M5A97 LE R2.0;
- Відеокарта – KFA2 GeForce RTX 2060 SUPER 8ГБ (~1950/14816МГц, Power Limit 112%);
- Твердотільний накопичувач – KINGSTON SUV400S37240G 240,0 GB (Windows 10 + Ігри) + KINGSTON SUV400S37400G 400,0 GB (Ігри);
- Блок живлення — Chieftec GPS-1250C.
Програмне забезпечення
- Операційна система: Windows 10 x64 з останніми оновленнями на серпень 2022;
- Драйвери відеокарти: NVIDIA GeForce 516.94 WHQL;
- Додаткове програмне забезпечення для виміру FPS: MSI Afterburner 4.6.4;
- Ігри: тестування проводилося на актуальних версіях ігор станом на серпень 2022;
- Налаштування ігор: тестування проводилося на максимально можливих налаштуваннях графіки з роздільною здатністю 720p.
Налаштування процесорів
- Процесоры Intel:
- Core i7-2600@3400МГц, Dual-Channel DDR3@1866МГц (DDR3 timings 10-11-11-26, DDR3 voltage 1.550v);
- Xeon X3470@3200МГц, Dual-Channel DDR3@1333МГц;
- Xeon X5660@3066МГц, Triple-Channel DDR3@1333МГц;
- Xeon E5-2667@3200МГц, Quad-Channel DDR3@1333МГц;
- Xeon E5-2620 v3@3200МГц, Quad-Channel DDR4@1866МГц (DDR4 timings 10-10-10-24);
- Xeon E5-2630 v3@3200МГц, Quad-Channel DDR4@1866МГц (DDR4 timings 10-10-10-24).
- Процессоры AMD:
- FX-6350@4200МГц, CPU-NB@2200МГц, Dual-Channel DDR3@1866МГц;
- FX-6350@4595МГц, CPU-NB@2608МГц, Dual-Channel DDR3@2086МГц (CPU Core voltage — 1.440v, CPU-NB voltage — 1.375v, DDR3 voltage — 1.660v);
- FX-8350@4200МГц, CPU-NB@2200МГц, Dual-Channel DDR3@1866МГц;
- FX-8350@4434МГц, CPU-NB@2608МГц, Dual-Channel DDR3@2086МГц (DDR3 timings 11-12-12-30, CPU Core voltage — 1.416v, CPU-NB voltage — 1.375v, DDR3 voltage — 1.660v).
Практично про всіх досліджуваних більш докладно ви зможете дізнатися з наших повноцінних матеріалів, або заглянувши в розділ блоги, куди потрапляють невеликі нотатки про розгін або тестування комплектуючих.
Окремо нагадаємо методику тестування процесорів: кожна гра проганялася по п’ять разів, далі вибирався середній показник кадрової частоти серед п’яти прогонів і записувався в підсумкові результати. Також, ще раз уточнимо: всі ігри були встановлені саме на SSD.
Результати тестування
Assassins Creed Valhalla
В «Assassins Creed Valhalla» восьмиядерний Haswell демонструє невелику, 10% перевагу над шестиядерним побратимом. Власне, більшою мірою цій перевагі сприяє 5-мегабайтний розрив у кеш пам’яті третього рівня, ніж перевага по ядрах.
Battlefield 2042
Ray Tracing – ON
«Battlefield 2042» з активованим трасуванням променів набагато краще відреагував на два додаткові ядра Xeon E5-2630 v3. Тут відрив 16-потокового процесора становить 12% за середнім FPS і 18% за мінімальним показником кадрової частоти.
Ray Tracing – OFF
З деактивованим «рей-трейсингом» відрив E5-2630 v3 від E5-2620 v3 збільшився до 23% за середнім FPS та до 24% за мінімальним. І ось це саме ті цифри, заради яких варто робити апгрейд!
Cyberpunk 2077
Ray Tracing – ON
Втім, варто було нам тільки запустити Cyberpunk 2077 з активованим трасуванням променів, як ситуація повернулася на круги своя: у творенні польських розробників зі студії CD Projekt Red перевага восьмиядерного E5-2630 v3 склала невтішні 13% за середнім показником 2 секунд FPS. Тим не менш, цього з головою вистачило для того, щоб 16-потоковий Haswell надав дуже комфортний рівень продуктивності в одному з найпопулярніших проектів останнього десятиліття.
Ray Tracing – OFF
Відключення горезвісного трасування променів дозволяє вичавити з E5-2630 v3 додатковий FPS, проте по суті він буде затребуваний лише власникам моніторів з розгорненням екрана вище 90ГЦ. В іншому, розстановка сил фактично не змінилася.
Destiny 2
У мультиплеєрному сесійному шутері Destiny 2 активно використовується лише 8 потоків, але навіть у такій ситуації 8-ядерний E5-2630 v3 випереджає свого шестиядерного конкурента, в тому числі, завдяки більш ємному L3-кешу.
Elden Ring
Ситуація в Elden Ring не зазнала особливо змін з минулого матеріалу про E5-2667: творіння геніально геймдизайнера Хідетакі Міядзакі вкрай погано оптимізована, через що, навіть на 8-ядерному E5-2630 v3 з об’ємним 20-мегабайтним кешем третього рівня е фризи, а сам фреймрейт страждає надзвичайною нестабільністю. Втім, не можна не відзначити, що найкращу продуктивність показує саме головний герой цього тестування.
Far Cry 6
Ray Tracing — ON
Far Cry 6 не вміє адекватно розподіляти навантаження на CPU, якщо його кількість потоків більша за 12, через що рідкісні події (вважайте — мікрофризи) зустрічаються навіть на 16-потоковому E5-2630 v3. Але тут необхідно зробити важливу виноску: це судження стосується лише старих процесорів. Цілком ймовірно, що більш актуальні архітектури на кшталт AMD Zen 2 або Intel Skylake (або його похідні до 11 покоління Core) позбавлені цього недоліку і багатопоточні чіпи на їх основі надають більш стабільну кадрову частоту Far Cry 6.
Ray Tracing — ON
З деактивованим трасуванням променів ситуація практично не змінилася. Xeon E5-2630 v3 все так зовсім трохи обходить свого 6-ядерного одноплемінника і по суті виглядає досить блякло.
Marvel’s Spider-Man Remastered
Ray Tracing — OFF
З минулого матеріалу нічого не змінилося: процесори без підтримки AVX2 не можуть запустити поточну версію ремайстра культової гри від SONY “Marvel’s Spider-Man” з активованим трасуванням променів. Тим часом, на щастя, E5-2630 v3 має необхідне розширення інструкцій і дозволяє протестувати себе в новинці 2022 року. Незважаючи на це, як і 2620 v3, 8-ядерник не здатний забезпечити дійсно комфортний геймплей на ультра-налаштуваннях графіки. Але не відзначити збільшену в порівнянні з 6-ядерником кадрову частоту ми не могли: актуальна частина пригод людини-павука вкрай чуйно реагує на збільшення кеш-пам’яті третього рівня і навіть п’ять зайвих мегабайт останнього, здатні підвищити продуктивність на 4%.
Ray Tracing — OFF
З відключеним RT власники чіпа E5-2630 v3 можуть розраховувати на 3% збільшення кадрової частоти порівняно з E5-2620 v3. Пояснюється така низька перевага 8-ядерного, 16-поточного Haswell над 6-ядерним, 12-потоковим досить просто: “Marvel’s Spider-Man Remastered” ефективно може задіяти лише 6-8 потоків, що досить наочно показують результати FX-6350 і FX- 8350.
Marvel’s Guardians of the Galaxy
Ray Tracing — ON
«Marvel’s Guardians of the Galaxy» з активованим рей-трейсингом набагато краще оптимізовано під багатопотокові процесори: тут перевага E5-2630 v3 над 2620 v3 становить більш 12%. І все ж, навіть 6-ядерний Haswell тут забезпечує прийнятний FPS.
Ray Tracing — OFF
Без трасування променів кадрова частота підвищується на всіх процесорах без винятку. Розстановка сил і відрив при цьому фактично не змінюються – ті ж 12% на користь E5-2630 v3.
Saints Row [2022]
Ray Tracing — ON
У перезапуску серії «Saints Row» з активованим трасуванням променів приріст від зміни E5-2620 v3 на E5-2630 v3 принесе вам лише 3%, що на перший погляд не так багато, проте це далеко не так. Для початку варто відзначити, що 8-ядерник забезпечує набагато більш впевнений, а головне стабільний мінімальний FPS. До того ж, саме на 16-потоковому Haswell гра практично позбавляється дратівливих мікрофризів, а це, у свою чергу, вкрай позитивно позначається на сприйнятті ігрового процесу.
Ray Tracing — OFF
З деактивованим трасуванням ситуація змінюється досить відчутно: тепер різниця в кадровій частоті не така критична, а рідкісні мікрофризи зникають навіть на E5-2620 v3.
Red Dead Redemption 2
У другій частині легендарної франшизи Red Dead Redemption, 8-ядерний чіп E5-2630 v3 зміг продемонструвати набагато впевненіший приріст продуктивності щодо E5-2620 v3: 8% за середнім, 6% за мінімальним і 13% за рідкісними подіями. Таким чином, 16-потоковий Haswell здатний забезпечити стабільний FPS навіть у навантажених сценах RDR2.
Watch Dogs Legion
Ray Tracing — ON
Нарешті ми дісталися найважчої гри з нашого тестового пакету – Watch Dogs Legion. Третя частина популярної серії від Ubisoft досить непогано відгукується збільшення ядер процесора: цілих 14% приросту кадрової частоти. Однак, навіть подібні показники не дозволили E5-2630 v3 видати 60 кадрів з активованим трасуванням променів.
Ray Tracing — OFF
Зате у звичайному режимі з ультра налаштуваннями графіки E5-2630 v3 виглядає беззаперечним лідером із вкрай впевненими 72 кадрами на секунду. 8-ядерний Haswell зміг обігнати свого 6-ядерного побратима на цілих 14%, що, безумовно, робить цей процесор вкрай вигідним придбанням для Watch Dogs Legion.
Перевага E5-2630 v3 над E5-2620 v3 в 11 іграх:
ГРА: | AVG FPS | MIN FPS | MIN FPS 1% |
---|---|---|---|
Assassins Creed Valhalla | 9.78% | 8.86% | 8.06% |
Battlefield 2042 RT | 12.5% | 18.52% | 13.04% |
Battlefield 2042 | 23.17% | 23.94% | 21.05% |
Cyberpunk 2077 RT | 12.7% | 21.28% | 22.73% |
Cyberpunk 2077 | 10.71% | 16.95% | 21.82% |
Destiny 2 | 15.69% | 22.99% | 0 |
Elden Ring | 14% | 13.33% | 24.14% |
Far Cry 6 RT | 5.66% | 6.38% | 10% |
Far Cry 6 | 4.84% | 6% | 6.52% |
Marvel’s Spider-Man Remastered RT | 4.35% | 5.41% | 5.88% |
Marvel’s Spider-Man Remastered | 3.28% | 4% | 4.65% |
Marvel’s Guardians of the Galaxy RT | 12.5% | 12.73% | 23.26% |
Marvel’s Guardians of the Galaxy | 12.35% | 20.34% | 15.91% |
Saints Row [2022] RT | 2.9% | 3.64% | 8.7% |
Saints Row [2022] | 4.23% | 1.69% | 6% |
Red Dead Redemption 2 | 7.45% | 5.95% | 13.04% |
Watch Dogs Legion RT | 14.58% | 17.95% | 15.79% |
Watch Dogs Legion | 14.29% | 14.29% | 14.89% |
Середній приріст у 11 іграх | 10.28% | 12.3% | 13.85% |
Висновок
За підсумками тестування з’ясувалося, що середня перевага 8-ядерного, 16-потокового CPU Xeon E5-2630 v3 над 6-ядерним, 12-потоковим процесором E5-2620 v3 становить досить непомітні 10%. Незважаючи на це, насамперед необхідно визначиться з тим, які конкретно проекти вам цікаві. Наприклад, у Destiny 2, Far Cry 6 та Elden Ring перехід з шести ядер на вісім не принесе відчутних дивідендів, тим часом, у Marvel’s Guardians of the Galaxy, Cyberpunk 2077 та Watch Dogs Legion E5-2630 v3 виступив більш ніж впевнено, не залишивши шансів родичу з архітектури Haswell
У той же час, неможливо не відзначити, що завдяки більш ємному кешу третього рівня, 8-ядерник у всіх тайтлах продемонстрував стабільну (нехай і не суттєву) перевагу над своїм шестиядерним братом.
Резюмуючи отримані в ході наших досліджень дані, можна зробити вельми очевидний висновок: 6-ядерних, 12-потокових чіпів все ще з головою вистачає більшості AAA-проектів. Причому, навіть якщо умовний Haswell вже не особливо справляється з актуальними іграми при активованому трасуванням променів, то буквально будь-який сучасний 12-потоковий процесор зобов’язаний без особливих проблем “витягнути” практично будь-яку гру 2022 року. А чи це так насправді, ми з’ясуємо в одному з майбутніх матеріалів.