Якщо говорити на чистоту – вибір 24-потокового процесора заснованого на архітектурі Haswell як бюджетний геймерський CPU – справа вкрай сумнівна. Він гарячий, функціонує на відносно низькій частоті та споживає чимало електроенергії. Останнє, тягне за собою необхідність купівлі дуже дорогої, надійної материнської плати з високоякісною підсистемою живлення на сильних мосфетах, а також придбання ефективної системи охолодження здатної розсіяти гарячий характер 12-ядерного монстра. Це накладає додаткові витрати на потенційного споживача, із чим, за підсумком, не кожен захоче зв’язуватися.
Тим не менш, як показує практика (а саме цифри продажів подібних чіпів), попит на 24-потокові процесори вельми не малий, тому ми вирішили дослідити продуктивність одного з найдешевших 12-ядерних чіпів Intel Xeon, а саме E5-2670 v3.
Процесор
Перед вами 12-ядерний, 24-поточний процесор заснований на відносно актуальній архітектурі Intel Haswell-EP з кодовим позначенням Xeon E5-2670 v3. Погляньмо на сам чіп:
Маркування нашого тестового екземпляра – SR1XS; чіп вироблений Малайзії, його номінальна частота становить 2300МГц, а TDP встановлено на позначці 120 ват. Це дуже не малий показник, так що, якщо ви все ж таки наважитеся на покупку настільки гарячого CPU, постарайтеся укомплектувати його відповідною системою охолодження.
В основі процесора E5-2670 v3 лежить 22-нм, 12-ядерна, 24-потокова варіація кристала Haswell-EP. Даний чіп розрахований на встановлення в материнські плати з роз’ємом LGA 2011 v3, його номінальна частота дорівнює 2300МГц, проте за допомогою технології Turbo Boost 2.0 вона може суттєво зростати: 3100МГц для одного ядра та 2700МГц для всіх 12 ядер.
Xeon E5-2670 v3 оснащений 256КБ кеш-пам’яті другого рівня на ядро та загальним, воістину гігантським для свого часу, кешем третього рівня у розмірі 30МБ. Швидкість вбудованого в процесор контролера пам’яті E5-2670 v3 закріплена на позначці 3000МГц, на ній же функціонує і L3-кеш. Максимальна частота ОЗУ обмежена чотириканальним контролером DDR4-2133МГц.
Крім всіх вищеперелічених характеристик, слід зазначити наявність у 12-ядерного “Хасвелла” настільки необхідних у реаліях 2022 року інструкцій SSE4.2, AVX і AVX2. Ця особливість допоможе завзятим геймерам без особливих проблем запустити практично будь-яку новинку цього року, причому, як показує практика, навіть з активованим трасуванням променів.
Тестовий стенд та програмне забезпечення
Тестовий стенд
- Процесори Intel — Xeon X3470, Core i7-2600, Xeon X5660, Xeon E5-2667, Xeon E5-2620 v3, Xeon E5-2630 v3, Xeon E5-2660 v3, Xeon E5-2670 v3;
- Процесори AMD — FX-8350, FX-6350;
- Охолодження процесорів — Cooler Master Hyper 212 Black Edition (RR-212S-20PK-R1);
- Оперативна пам’ять для LGA 1155/1156 — 4 планки по 8ГБ HyperX Genesis Na’Vi Edition (KHX16C9C2K2/8) загальним обсягом 32ГБ;
- Оперативна пам’ять для LGA 1366 — 3 планки по 8ГБ HyperX Genesis Na’Vi Edition (KHX16C9C2K2/8) загальним обсягом 24ГБ;
- Оперативна пам’ять для LGA 2011 — 4 планки по 8ГБ Micron MT36JSF1G72PZ-1G4M1HF загальним обсягом 32ГБ;
- Оперативна пам’ять для LGA 2011 v3 — 4 планки по 4ГБ G.SKILL DDR4 F4-2400C15S-4GNT загальним обсягом 16ГБ;
- Оперативна пам’ять для AM3+ — 4 планки по 8ГБ HyperX Genesis Na’Vi Edition (KHX16C9C2K2/8) загальним обсягом 32ГБ;
- Материнська плата LGA 1156 — DELL OptiPlex 980 (0D441T, mod-BIOS);
- Материнська плата LGA 1155 — Gigabyte GA-Z68P-DS3 (rev. 2.0);
- Материнська плата LGA 1366 — DELL T3500 (09KPNV);
- Материнська плата LGA 2011 — DELL T3610 (09M8Y8);
- Материнська плата LGA 2011 v3 – Qiyida X99-H9 з модифікованим BIOS від Huananzhi x99-8m-f (Unlock Turbo Boost, а також розблокована можливість керування таймінгами та напругами);
- Материнська плата AM3+ — ASUS M5A97 LE R2.0;
- Відеокарта – KFA2 GeForce RTX 2060 SUPER 8ГБ (~1950/14816МГц, Power Limit 112%);
- Твердотільний накопичувач – KINGSTON SUV400S37240G 240,0 GB (Windows 10 + Ігри) + KINGSTON SUV400S37400G 400,0 GB (Ігри);
- Блок живлення — Chieftec GPS-1250C.
Програмне забезпечення
- Операційна система: Windows 10 x64 з останніми оновленнями на серпень 2022;
- Драйвери відеокарти: NVIDIA GeForce 516.94 WHQL;
- Додаткове програмне забезпечення для виміру FPS: MSI Afterburner 4.6.4;
- Ігри: тестування проводилося на актуальних версіях ігор станом на серпень 2022;
- Налаштування ігор: тестування проводилося на максимально можливих налаштуваннях графіки з роздільною здатністю 720p.
Налаштування процесорів
- Процесоры Intel:
- Core i7-2600@3400МГц, Dual-Channel DDR3@1866МГц (DDR3 timings 10-11-11-26, DDR3 voltage 1.550v);
- Xeon X3470@3200МГц, Dual-Channel DDR3@1333МГц;
- Xeon X5660@3066МГц, Triple-Channel DDR3@1333МГц;
- Xeon E5-2667@3200МГц, Quad-Channel DDR3@1333МГц;
- Xeon E5-2620 v3@3200МГц, Quad-Channel DDR4@1866МГц (DDR4 timings 10-10-10-24);
- Xeon E5-2630 v3@3200МГц, Quad-Channel DDR4@1866МГц (DDR4 timings 10-10-10-24);
- Xeon E5-2660 v3@3300МГц, Quad-Channel DDR4@2133МГц (DDR4 timings 12-12-12-32);
- Xeon E5-2670 v3@3100МГц, Quad-Channel DDR4@2133МГц (DDR4 timings 12-12-12-32).
- Процессоры AMD:
- FX-6350@4200МГц, CPU-NB@2200МГц, Dual-Channel DDR3@1866МГц;
- FX-6350@4595МГц, CPU-NB@2608МГц, Dual-Channel DDR3@2086МГц (CPU Core voltage — 1.440v, CPU-NB voltage — 1.375v, DDR3 voltage — 1.660v);
- FX-8350@4200МГц, CPU-NB@2200МГц, Dual-Channel DDR3@1866МГц;
- FX-8350@4434МГц, CPU-NB@2608МГц, Dual-Channel DDR3@2086МГц (DDR3 timings 11-12-12-30, CPU Core voltage — 1.416v, CPU-NB voltage — 1.375v, DDR3 voltage — 1.660v).
Практично про всіх досліджуваних більш докладно ви зможете дізнатися з наших повноцінних матеріалів, або заглянувши в розділ блоги, куди потрапляють невеликі нотатки про розгін або тестування комплектуючих.
Окремо нагадаємо методику тестування процесорів: кожна гра проганялася по п’ять разів, далі вибирався середній показник кадрової частоти серед п’яти прогонів і записувався в підсумкові результати. Також, ще раз уточнимо: всі ігри були встановлені саме на SSD.
Результати тестування
Пару слів про особливості даного матеріалу: окрім результатів чіпа E5-2670 v3 у базовому режимі з розблокованою частотою Turbo Boost, ми вирішили провести тестування процесора з відключеною технологією Hyper Threading та додати ці показники на діаграму. Таким чином, на графіках будуть присутні дві версії вищезазначеного CPU: “Xeon E5-2670 v3 12/24” – 12 ядер, 24 потоки та “Xeon E5-2670 12/12” – 12 ядер без віртуальних потоків.
Причина подібного рішення досить банальна: в ході експериментів з’ясувалося, що 24 потоки не задіє жодна гра з тестового списку, через що найчастіше більше половини ядер процесора простоюють і завдяки технологіям енергозбереження знижують свою частоту до 1200МГц. Це, у свою чергу, призвело до численних падінь продуктивності в слабо-оптимізованих іграх таких як Far Cry 6, і, як результат, суттєве відставання від повільнішого CPU на зразок E5-2630 v3.
Власне, щоб з’ясувати, чи допоможе такому багатопоточному процесору підвищити свою продуктивність в іграх за рахунок відключення віртуальних потоків, ми зважилися на додатковий експеримент. А що з цього вийшло в результаті, ви дізнаєтесь трохи нижче.
Assassins Creed Valhalla
В актуальній частині франшизи “Assassins Creed” з підзаголовком “Valhalla” 12-ядерний, 24-потоковий Haswell демонструє зовсім невелику перевагу над 10-ядерним, 20-потоковим побратимом, а при деактивації Hyper Threading трохи програє йому.
Так само як і в тесті 2660 v3, висновок з “Valhalla” однозначний: нехай і не суттєво, проте 12 додаткових потоків шкодять підсумковій продуктивності і на “чистих” 12 ядрах гра працює трохи стабільніше. Проте помітити на око різницю у FPS між версією з технологією HT і без неї досить важко.
Battlefield 2042
Ray Tracing – ON
“Battlefield 2042” з активованим трасуванням променів не зміг виявити однозначного лідера між 12-ядерником та 10-ядерником. У грі немає вбудованого бенчмарку, тому отримати “лабораторні” дані в ній дуже складно. Таким чином, різницю між настільки багатопотоковими процесорами можна списати на похибку. Втім, не можна не відзначити, що з RT гра BF2042 трохи краще працює саме на процесорах без технології Hyper Threading.
Ray Tracing – OFF
З деактивованим “рей-трейсингом” різниця між E5-2670 v3 та E5-2660 v3 зовсім зійшла нанівець. Обидва CPU показують фактично ідентичний фреймрейт і напрочуд чудово справляються з вкрай важким і погано-оптимізованим проектом студії DICE.
Щодо протистояння двох версій 2670 v3, то тут вийшов паритет: що 24-потоковий процесор, що 12-ядерний демонструють ідентичні результати, а різниця в рідкісних подіях знаходиться на рівні похибки.
Cyberpunk 2077
Ray Tracing – ON
Cyberpunk 2077 з активованим трасуванням променів фактично не потребує додаткових чотирьох потоків Xeon E5-2670 v3 щодо 2660 v3. У той же час, відключення HT у 12-ядерника негативно впливає на продуктивність у створенні CDPR, проте це помітно лише на графіках оверлея. При реальному геймплей різницю в кадровій частоті вловити дуже складно.
Ray Tracing – OFF
Відключення горезвісного трасування променів вносить деякі корективи: тепер E5-2670 v3 набагато серйозніше закріплюється на своїх позиціях. Особливо це стосується версії з деактивіронним HT. Але якщо бути максимально об’єктивним, різниця між повноцінними 2660 v3 і 2670 v3 настільки мізерна, що говорити про якусь “перемогу” 12-ядерника неможливо.
Destiny 2
У сесійному мультиплеєрному шутері Destiny 2 активно використовується до 8 потоків, через що отримати перевагу за рахунок додаткових ядер в цій грі практично неможливо. Таким чином, що 12-ядерний, що 10-ядерний чіп демонструють дзеркальні показники FPS, а різниця між ними вкладається в похибку.
Elden Ring
Ситуація в Elden Ring не зазнала особливо змін з минулого матеріалу про E5-2660 v3: соулс-лайк екшен вкрай погано оптимізований, через що навіть на 24-потоковому E5-2670 v3 з об’ємним 30-мегабайтним кешем третього рівня часто проскакують дрібні фризи, а сам фреймрейт страждає на надзвичайну нестабільність. Втім, не можна не відзначити, що найкращу продуктивність показує головний герой цього матеріалу на пару з Xeon E5-2660 v3.
Але найцікавіше тут не це. Відключення Hyper Threading істотно знижує продуктивність E5-2670 v3, через що 12-ядерник програє 16-потоковому E5-2630 v3.
Far Cry 6
Ray Tracing — ON
Far Cry 6 не вміє адекватно розподіляти навантаження на CPU, якщо кількість його потоків більша за 12, через що збільшення виконавчих блоків може негативно позначитися на кінцевій продуктивності. І це наочно демонструє вищевикладений графік: з активованою технологією HT, E5-2670 v3 лише злегка обганяє E5-2660 v3, але варто її відключити, як “чистий” 12-ядерник не залишає жодного шансу своєму молодшому братові і дотягує до 60 кадрів секунду в режимі з трасуванням променів. Втім, відключення тієї ж HT у 10-ядерника виводить у лідери його.
Ray Tracing — OFF
З деактивованим трасуванням променів ситуація практично не змінилася. Винятком став лише Xeon E5-2660 v3 10/10, який збільшив свою перевагу над E5-2670 v3 12/12 до 5%. Дивлячись на графік, стає цілком очевидно, що Hyper Threading вкрай негативно впливає на продуктивність у грі Far Cry 6. Особливо, це помітно за показником рідкісних подій. Мікрофризи зустрічаються набагато частіше саме на багатоядерних процесорах із Hyper Threading.
Marvel’s Spider-Man Remastered
Ray Tracing — ON
Аналогічна ситуація складається і у Spider-Man Remastered з активованим трасуванням променів. Тут технологія Hyper Threading так само грає злий жарт з чіпом E5-2670 v3. Без неї, 12-ядерний CPU здатний забезпечити на 12% більш високу продуктивність і максимально близько підійти до комфортної планки 60 FPS. Тим не менш, 2660 v3 10/10 і тут набагато швидше за свого старшого брата. Все ж таки, не варто забувати і про те, що тактова частота так само має свою вагу.
Ray Tracing — OFF
З відключеним RT, по суті, нічого не змінилося: E5-2670 v3 без Hyper Threading так само істотно обганяє версію 12/24 і поступається 2660 v3 10/10.
Marvel’s Guardians of the Galaxy
Ray Tracing — ON
Marvel’s Guardians of the Galaxy з активованим рей-трейсингом набагато краще оптимізована під багатопотокові процесори, проте навіть тут, додаткові потоки шкодять підсумковій продуктивності та за рідкісними подіями, 2670 v3 програє навіть E5-2660 v3 10/10. У той же час, 2670 v3 12/12 демонструє впевнену перемогу і обходить за мінімальним FPS обидві версії Xeon E5-2660 v3.
Ray Tracing — OFF
Без трасування променів кадрова частота підвищується усім процесорах без винятку. Розстановка сил і відрив у своїй змінюється дуже мало.
Saints Row [2022]
Ray Tracing — ON
У перезапуску серії “Saints Row” з активованим трасуванням променів повноцінна версія E5-2670 v3 має крихітну перевагу по кадровій частоті над E5-2660 v3, в той же час, при відключенні Hyper Threading 10-ядерний чіп виривається вперед. Однак по суті обидва CPU тут знаходяться приблизно на одному рівні.
Ray Tracing — OFF
З деактивованим RT події повторюються: обидві версії E5-2670 v3 так само трохи поступаються 2660 v3 10/10, при цьому трохи обганяючи 10/20.
Red Dead Redemption 2
На жаль, навіть у дозволі 720p відеокарти RTX 2060 SUPER вже не вистачає, щоб адекватно протестувати процесори в другій частині легендарної франшизи Red Dead Redemption на максимальних налаштуваннях. Що 2660 v3, 2670 v3 демонструють ідентичний FPS.
Watch Dogs Legion
Ray Tracing — ON
Нарешті ми дісталися найважчої гри з нашого тестового пакету – Watch Dogs Legion. Третя частина популярної серії від Ubisoft досить непогано відгукується на збільшення кількості виконавчих блоків процесора, проте, це триває лише до 8 ядер, 16 потоків: 24-потоковий E5-2660 v3 зміг лише на 3.5% обігнати E5-2660 v3, а відключення HT у цій грі навпаки: нехай і не суттєво, але знижує продуктивність 12-ядерника.
Ray Tracing — OFF
У менш важкому режимі, без трасування променів, різниця між E5-2680 v3 та E5-2660 v3 практично розмилася і вже не має особливого сенсу для кінцевого споживача. Тим не менш, не можна не відзначити, що 12-ядерний, 24-потоковий чіп попереду на скромні 4%.
Висновок
Насправді, дивлячись на всі вищевикладені графіки, висновок тут напрошується лише один: геймерам не варто дивитися на багатопоточні CPU. Набагато логічніше звернути увагу на більш високочастотні 8-ядерні, або 10-ядерні процесори на кшталт 2640 v3, 2660 v3. Інші чіпи або занадто дорогі, або надзвичайно гарячі і, відповідно, мають підвищені вимоги до якості материнської плати.
Але якщо ви все ж таки придбали 12-ядерний 2670 v3 і у вас в деяких іграх іноді виникають неприємні мікрофризи – рекомендуємо вам поекспериментувати з відключенням технології Hyper Threading. Як показує практика, у деяких проектах деактивація HT дозволяє досягти вищої продуктивності від даного CPU.